SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Deepening course A - OPNS2S114B
Title: Prohlubující kurz – varianta A
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Co-requisite : OPNS2S101A, OPNS2S102A, OPNS2S103A
Pre-requisite : OPNS2S101A, OPNS2S102A, OPNS2S103A
Is interchangeable with: OKNS2S114B
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
The course enables students to apply acquired knowledge of special pedagogy in practice. Selected problems of curriculum and its implementation in an inclusive school environment are solved. Attention is paid to problems of specific learning and behavioral disorders. Students monitor the work of a special educator in a school counseling center, his cooperation with a class teacher and the possibility of his involvement in school and community projects. They focus on safety issues and risk prevention in the school environment.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)

The aim is to provide students with an opportunity to deepen the theoretical knowledge gained by the study of special education with the current requirements for teacher activities in primary and secondary schools.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.09.2021)

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Pro on-line výuku bude nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod zde:
https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.

Literature -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8

BENDL, S., KUCHARSKÁ (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha:UK Pedagogická fakulta 2008. ISBN 978-80-7290-366-5

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X

HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, ISBN 978-80-247-3070-7

JUCOVIČOVÁ, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN978-80-8729-007

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X

OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H: a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0

VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.

ZÁKONNÉ PŘEDPISY A VYHLÁŠKY vztahující se k problematice speciální pedagogiky

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.01.2020)

1.      Specifické poruchy učení (individuální podpora učení a vývoje žáka se SPU v prostředí školy, specifická problematika jednotlivých SPU v praxi inkluzivní školy).

2.      Posuzování chování žáků, problémové chování (rušivé chování, poruchy chování jako diagnóza, rizikové projevy chování žáků v inkluzivní škole).

3.      Ochrana zdraví, zajištění bezpečí a prevence rizik v prostředí školy.

4.      Vzdělávací kurikulum a každodenní život školy – didaktické stáže na základní škole.

5.      Speciální pedagog jako součást poradenského pracoviště na škole.

6.      Škola pohledem učitele a speciálního pedagoga – vlastní výzkumné šetření a reflexe jeho výsledků

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)

1. Active participation in seminars.
2. Processing seminar assignments and submitting via MOODLE
3. Presentation of tasks at the seminar as a colloquium

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html