SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education at school age - OPNS2S101A
Title: Speciální pedagogika školního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OPNS2S102A
Is co-requisite for: OPNS2S102A, OPNS2S114B, OPNS2S116B, OPNS2S115B
Is pre-requisite for: OPNS2S113B, OPNS2S112B, OPNS2S116B, OPNS2S114B, OPNS2S103A, OPNS2S115B, OPNS2S105A, OPNS2S104A
Is interchangeable with: OKNS2S101A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
The current system of schools and facilities. Humanistic concept of education. Child, pupil, teacher and their mutual communication. Educational programs. Educational reality. Curriculum. Classification and evaluation. Pupil: subject of education. Health care and supervision of pupils. School as an educational institution. Documentation of teacher, headmaster. Personality of special educator.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the subject is orientation in current legislation and educational system of pupils with special educational needs.
Descriptors - Czech
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.09.2020)

Předmět bude zahájen prednáškou a cvičením v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci vyuky v tomto předmětu (7.10. od 10, 00 do 12,00 hodin).

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod najdete na odkazu:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams vám bude zaslam pomocí pozvánky (bude upřesněno datum cas).

Literature -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)

BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno: Paido, 2007.ISBN 978-80- 7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.

ČERNÁ, M. a kolektiv Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

FRASER, J. Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-689-6.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8.

HÁJKOVÁ, V(ed.) Bazální stimulace, aktivace a komunikace žáků s kombinovaným postižením. Praha: EPOCHA, 2010. ISBN 978-80-904464-0-3.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Universita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-981-6.

MULLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8.

VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.

 

 

JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-JUCOVIČOVÁ, D. a kolektiv Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN 978-80-8729-007.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

1. Speciální vzdělávací potřeby (SVP) - terminologické vymezení, legislativní zakotvení pojmu.

2. Identifikace SVP u nás a v zahraničí.

3. Současný systém škol určených pro vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR.

4. Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků se SVP. Výchovně vzdělávací programy z hlediska možností podpory speciálních potřeb znevýhodněných jedinců.

5. Podpůrná opatření pro žáky s mentálním, tělesným, smyslovým postižením, sociálním a zdravotním znevýhodněním podmínky k jejich zajištění v prostředí běžných škol i škol zřízených pro žáky se SVP.

6. Role pedagogů a asistentů pedagogů ve vzdělávání žáků s  kombinovaným postižením. 

Course completion requirements -
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (02.10.2020)

 

Exam test - minimum 70%, possibility of 2 correction terms.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html