Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
The course introduces students to the study of phonetics and Czech language didactics. Particular attention is paid to the Czech sound system on the segmental and suprasegmental level.
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2019)
Studenti se v předmětu seznámí s fonetickým a fonologickým popisem češtiny (v rovině segmentální i suprasegmentální) a souvisejícími oblastmi a budou uvedeni do základní problematiky didaktiky českého jazyka.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
The aim of the course is to introduce students to some basic concepts of Czech phonetics and basic description of Czech sound system on the segmental and suprasegmental level and introduce students to basics of Czech language didactics.
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Cílem kurzu se seznámit studenty se základními pojmy fonetiky a se základním popisem segmentální a suprasegmentální roviny zvukového systému češtiny a uvést studenty do studia didaktiky češtiny.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (03.02.2021)
Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci bude výuka předmětu probíhat distančně dle rozvrhu na platformě Google Meet (příp. MS Teams a/nebo MOODLE) na linku, který bude studentům zaslán před výukou e-mailem. Materiály ke studiu a prezentace budou studentům zaslány taktéž e-mailem.
Literature -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
CVRČEK, V. a kol. Mluvnice současné češtiny 1., Jak se píše a jak se mluví. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2812-7.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978–80–2461–946–0.
ČERNÝ, Jiří. Úvod do studia jazyka. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 2008. ISBN 978-80-734-6093-8.
HUBÁČEK, J.; JANDOVÁ, E., SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. 3. vyd. Opava: VADE MECUM BOHEMIAE, 2002. ISBN: 978-80-86041-37-7.
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, J. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995. ISBN 808582793X.
KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z. (eds.). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 1995 (nebo novější vydání). ISBN 80-7106-134-4.
KOLÁŘOVÁ I.; HAUSER P.; KLÍMOVÁ K., ONDRÁŠKOVÁ K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-8068-9.
OHNESORG, K. Fonetika pro logopédy. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1974. ISBN (ISBN neuvedeno).
PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994, 2.vyd. 1997. ISBN 80-7066-843-1.
SKARNITZL, R; ŠTURM, P.; VOLÍN, J. Zvuková báze řečové komunikace. Fonetický a fonologický popis češtiny. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3272-8.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
CVRČEK, V. a kol. Mluvnice současné češtiny 1., Jak se píše a jak se mluví. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2812-7.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978–80–2461–946–0.
ČERNÝ, Jiří. Úvod do studia jazyka. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 2008. ISBN 978-80-734-6093-8.
HUBÁČEK, J.; JANDOVÁ, E., SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. 3. vyd. Opava: VADE MECUM BOHEMIAE, 2002. ISBN: 978-80-86041-37-7.
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, J. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995. ISBN 808582793X.
KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z. (eds.). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 1995 (nebo novější vydání). ISBN 80-7106-134-4.
KOLÁŘOVÁ I.; HAUSER P.; KLÍMOVÁ K., ONDRÁŠKOVÁ K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-8068-9.
OHNESORG, K. Fonetika pro logopédy. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1974. ISBN (ISBN neuvedeno).
PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994, 2.vyd. 1997. ISBN 80-7066-843-1.
SKARNITZL, R; ŠTURM, P.; VOLÍN, J. Zvuková báze řečové komunikace. Fonetický a fonologický popis češtiny. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3272-8.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.
Syllabus -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Tematické okruhy:
1. Fonetika a její vymezení
2. Základní aspekty q metody fonetického zkoumání jazyka
3. Produkce a recepce řeči
4. Popis segmentální roviny češtiny
5. Suprasegmentální rovina češtiny
6. Základní pojmy fonologie
7. Fonetická transkripce (fonetická transkripce češtiny, mezinárodní transkripční systémy)
9. Ortoepie a ortofonie
10. Úvod do didaktiky českého jazyka – vymezení, souvislost s dalšími obory
11. Moderní přístupy v didaktice ČJ, současné koncepce a principy. Vztah řečových dovedností a jazykových prostředků.
12. Základní metodická pravidla spojená s osvojováním jazyka, etapy osvojování jazyka.
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Tematické okruhy:
1. Fonetika a její vymezení
2. Základní aspekty q metody fonetického zkoumání jazyka
3. Produkce a recepce řeči
4. Popis segmentální roviny češtiny
5. Suprasegmentální rovina češtiny
6. Základní pojmy fonologie
7. Fonetická transkripce (fonetická transkripce češtiny, mezinárodní transkripční systémy)
9. Ortoepie a ortofonie
10. Úvod do didaktiky českého jazyka – vymezení, souvislost s dalšími obory
11. Moderní přístupy v didaktice ČJ, současné koncepce a principy. Vztah řečových dovedností a jazykových prostředků.
12. Základní metodická pravidla spojená s osvojováním jazyka, etapy osvojování jazyka.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Written test (pass – 75 %, 1 resits).
Attendance (80 %)
Presentation of seminary paper and fulfilled tasks.
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Písemný test (úspěšnost – 75 %, test je možné 2x opakovat).
Docházka (80 %)
Zpracování a prezentace seminární práce a zadaných úkolů.