SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Surdopedy III - OPNS1S160B
Title: Surdopedie III
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS1S155B
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)
The course focuses on the actual problems of educating od pupils and students with hearing impairment in the Czech republic. Particular attention will be paid to the language learning (e. g. Czech as a foreign/second language for Czech deaf), reading literacy and specificities of written communication of Czech deaf.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

The aim of course is to introduce students to educational specificities of pupils and students in the Czech republic, especially to specificities of language learning, reading literacy and  written communication of Czech deaf.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (11.10.2020)

Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci bude výuka předmětu probíhat distančně dle rozvrhu na platformě Google Meet (příp. MS Teams a/nebo MOODLE) na linku, který bude studentům zaslán před výukou e-mailem. Materiály ke studiu a prezentace budou studentům zaslány taktéž e-mailem.

Literature -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

ANDREJSEK, J. Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka. Diplomová práce. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2015.

BARVÍKOVÁ, J. et. al. Katalog podpůrných opatření – dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 

CÍCHA HRONOVÁ, A. ZBOŘILOVÁ, R.. Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník: Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy. [online]. Praha: SŠ, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené, Výmolova 169, Praha 5 – Jazykové centrum Ulita, 2011. Dostupné z: http://publikace-vymolova.cz/sbornik/

Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Sborník příspěvků. Praha: FRPSP, 1999.

Čeština doma a ve světě, 2002, č. 2 a 3, 2002.

Četba sluchově postižených. Sborník příspěvků. Praha: FRPSP, 2000.

DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: PedF UK, 2012.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. 

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání neslyšících. Dizertační práce. Praha: ÚČJTK FF UK, 2009.

HUDÁKOVÁ, A. Jak se vzdělávají neslyšící, aneb mají i oni v praxi rovné právo na vzdělání? Česko mluví o vzdělávání. [on-line; publ. 14. 3. 2014]. Dostupné na www: <http://ceskomluvi.cz/jak-se-vzdelavaji-neslysici-aneb-maji-i-oni-v-praxi-rovne-pravo-na-vzdelani/>.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008.

KOMORNÁ, M. Sociolingvistické a pragmatické aspekty výuky češtiny jako cizího jazyka pro české neslyšící. Info-Zpravodaj. 2008, roč. 16, č. 2, s. 16–18.

KORČÁKOVÁ, J. Chyba a učení cizím jazykům. Gaudeamus: Hradec Králové, 2005.

KUCHLER, K. – VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. Info-Zpravodaj. 1998, roč. 6, s. 22–23.

MACUROVÁ, A. … protože já bavím spolu vypravovat (Komunikace v dopisech českýchneslyšících). Slovo a slovesnost. 1995, roč. 56, č. 1, s. 23–33.

MACUROVÁ, A., HÁNKOVÁ, D. Chyby v psané češtině českých neslyšících, Speciální pedagogika, 2011, roč. 21, č. 3, s. 178–190.

MAKOVSKÁ, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? Diplomová práce. Praha: FF UK, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2013.

MÜHLOVÁ, K. Hodnocení čtenářských dovedností u těžce sluchově postižených žáků. Diplomová práce. Praha: PedF UK, Katedra speciální pedagogiky, 1990.

POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika. 2001, roč. 11, s. 207–219.

POTMĚŠIL, M. et. al. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 

PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.

SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.

SOURALOVÁ, E. Úprava textů pro čtení s porozuměním, Čeština doma a ve světě. 2002, č. 2 a 3, s. 190–193.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

Tematické okruhy:

 

Vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice. Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Přístupy ke vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Primární, sekundární a terciární vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v České republice a související legislativa. Maturitní zkouška pro žáky se sluchovým postižením.

 

Specifika inkluzivního vzdělávání žáků se sluchovým postižením.

 

Specifika psaného projevu žáků se sluchovým postižením. Úvod do problematiky, shrnutí dosud známých poznatků, typy chyb v textech pisatelů se sluchovým postižením, práce s texty.

 

Čtení s porozuměním u žáků a studentů se sluchovým postižením. Problematické aspekty čtenářské gramotnosti žáků a studentů se sluchovým postižením. Testování čtenářské gramotnosti žáků a studentů se sluhovým postižením v zahraničí a v ČR.

 

Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti u žáků se sluchovým postižením. Úpravy textů pro čtenáře se sluchovým postižením.

 

Problematika výuky českého jazyka, resp. čtení a psaní, u žáků a studentů se sluchovým postižením. Čeština jako cizí jazyk pro neslyšící. 

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

The examination is oral and includes also a discussion on reflection of a foreign article related to subject matter and presentation of  assigned tasks. All materials must be submitted in written form at least 14 days before the exam term.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html