SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communications Systems II - OPNS1S156B
Title: Komunikační systémy neslyšících osob II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech, Czech Sign Language
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS1S148B, OPNS1S149B
Is pre-requisite for: OPNS1S161B
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
The subject is thematically linked to the first part and extends knowledge and subconscious about communication systems of people with hearing impairment and deepens knowledge connected with Czech sign language. The course emphasizes the development of practical conversational skills with people with hearing impairment
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (12.06.2018)

Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni základní konverzace v českém znakovém jazyce na běžná témata, uvedená v sylabu. Předpokládá se schopnost základní komunikace s rodilým mluvčím znakového jazyka a rozšíření celkových komunikačních dovedností s osobami se sluchovým postižením.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP a Středisko rané péče TAMTAM. ISBN 80-86792-27-7.

KOTVOVÁ, M. a KOMORNÁ, M. Praktický kurz znakované češtiny. Praha: ČKTZJ, 2008. 86 s. ISBN 978-80-87218-26-6.

LANGER, J., PTÁČEK,V., DVOŘÁK, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu tudio surdopedie se zaměřením na znakový jazyk 1.,2.,3.,4. (CD-ROM) Olomouc: UP PedF, 2004.

MACUROVÁ, A.  Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika,  2001, 11(2), s. 69 – 75. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk IV. Vyjadřování času.. Speciální pedagogika, 2003, 13(2), s. 89 – 98.ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P. Poznáváme český znakový jazyk: klasifikátorové tvary ruky. Speciální pedagogika, 2005, 15(4), s. 262-275. ISSN 1211-2720.

POTMĚŠIL, Miloň. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2.

SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.

SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P., OKROUHLÍKOVÁ, L. Rysy přirozených jazyků. Čský znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka.. Praha : ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-93-2.

SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ,  2008. 79 s. ISBN 978-80-87218-08-2.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)

1.Základní fráze v českém znakovém jazyce, opakování témat: rodina, slovesa, škola, zájmy, volnočasové aktivity, jídlo, pití, vyjádření času.
2. Znakovaná čeština – vymezení pojmu, uživatelé znakované češtiny, legislativní opatření, shody a rozdíly s českým znakovým jazykem, speciální znaky, ukázka vyjádření ve znakované češtině.
3. Vyjádření času – jednotlivé části dne, týdne, měsíce, roční období, krátké vyprávění – denní režim.
4. Český znakový jazyk VII. – bydlení – popis místa, kde vypravěč bydlí, jednoduchý popis bytu či domu, trénink využití znakovacího prostoru.
5. Český znakový jazyk VIII. – popis města – jednotlivé části města (centrum, ulice, náměstí, park, obchod, kostel, most, řeka, křižovatka), znaky větších českých měst.
6. Český znakový jazyk IX. – místní a dálková doprava – dopravní prostředky ve městě, mimo město (metro, autobus, tramvaj, vlak, letadlo, loď) a popis předem zadané cesty ve ZJ.
7. Opakování – souhrn znaků z předchozích seminářů, procvičení.
8. Taktilní znakový jazyk – vymezení pojmu, popis, uživatelé, jednoduchý nácvik komunikace v taktilním znakovém jazyce.
9. Český znakový jazyk X. – téma „Škola a vzdělávání pro sluchově postižené“ a s tímto tématem související komunikace v českém znakovém jazyce (mateřská škola, základní škola, střední, vysoká škola, SOU, gymnázium, učební obory, třída, žáci, studenti).
10. Český znakový jazyk XI. – popis vyučování, školní pomůcky, často používaná vyjádření v prostředí školy.
11. Český znakový jazyk X. – pracovní uplatnění neslyšících osob – studijní a učební obory obory, které jsou často volené neslyšícími, téma „Povolání“ – krátké vyprávění a svém povolání, povolání členů rodiny, eventuálně o představě budoucího či ideálního povolání.
12. Český znakový jazyk XII. – volnočasové aktivity (rozšíření znakové zásoby), zdraví a nemoc (základní znaky související se zdravotním stavem (nachlazení, rýma kašel, bolest hlavy, břicha apod) – popis projevů nemoci.
13. Souhrnné opakování – procvičování probraných tematických celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu na vybrané téma.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (01.02.2018)

Zpracování úkolů zadávaných vyučující.
V rámci zápočtu schopnost konverzace na základní témata o vlastní osobě ve znakovém jazyce.
Aktivní účast na seminářích.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html