SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Surdopedy - OPNS1S155B
Title: Surdopedie II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNO1S111A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS1S148B
Is co-requisite for: OPNS1S157B
Is pre-requisite for: OPNS1S160B
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
Development and specifics of oral communication approaches in the Czech Republic and abroad (auditory-oral, auditory-verbal, natural oralism, maternal reflective method). Cochlear implants. Rehabilitation intervention after cochlear implantation in early and pre-school children, center of cochlear implantation in children, factors influencing rehabilitation, tests focused on hearing perception, production and speech intelligibility (used in the Czech Republic and abroad). Selection and inclusion in primary school and primary school for the hearing impaired (criteria, role of special pedagogical center, advantages and disadvantages of schools for the hearing impaired). Initial reading and writing, reading comprehension of pupils with cochlear implants, Kaufman's subtest, research.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do surdopedické oblasti zabývající se orálními komunikačními přístupy.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (01.02.2018)

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími pozřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8.

HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987- 80-262-0084-0.

JANOTOVÁ, N. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-85801-72-8.

JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-90-6.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246- 0329-2.

POUL, L. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Praha: Svoboda 1992. ISBN 80-210-1479-2.

PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2.

STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění. Praha: MZ ČR, 1998, SBN 80- 903035-0-1.

TARCSIOVÁ, D. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9.

VYMLÁTILOVÁ, E. Kandidáti a uživatelé kochleárního implantátu. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009, s. 84–91. ISBN 978-80-86792-23- 1.

VYMLÁTILOVÁ, E. Kochleární implantáty – zkušenosti s dětmi s kombinovaným postižením. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009. S. 108-112. ISBN 978-80- 86792-23-1.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (31.01.2020)

Zkouška se bude skládat ze tří částí - písemný test, ústní zkouška, PP prezentace na zadané téma. Splnění testu je podmínkou k ústní zkoušce. Písemný test je možné absolvovat maximálně třikrát. 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

1. Vývoj orálních metod u nás a ve světě.

2. Specifika orálních komunikačních přístupů (auditivně-orální, auditivně-verbální, přirozený oralismus, mateřská reflektivní metoda).

3. Kochleární implantáty.

4. Rehabilitační intervence po kochleární implantaci u dětí v raném a předškolním věku, CKID, faktory ovlivňující rehabilitaci, testy zaměřené na sluchovou percepci, produkci a srozumitelnost řeči (používané u nás i v zahraničí).

5. Výběr a zařazení do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a základní školy pro sluchově postižené (kritéria, role SPC, výhody a nevýhody škol pro sluchově postižené).

6. Prvopočáteční čtení a psaní, čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem, Kaufmanův subtest, výzkumy.   

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html