SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communication Systems for Deaf Persons I. - OPNS1S149B
Title: Komunikační systémy neslyšících osob I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech, Czech Sign Language
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Co-requisite : OPNS1F150B, OPNS1S146B, OPNS1S147B, OPNS1S148B, OPNS1S151B
Is co-requisite for: OPNS1S147B, OPNS1S148B, OPNS1S146B, OPNS1S151B, OPNS1F150B
Is pre-requisite for: OPNS1S156B
Annotation -
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (31.10.2019)
The course Communication Systems I. introduces students to the types of communication systems used by people with hearing impairment. Teaching progresses from theoretical to practical, where students are acquainted with the Czech sign language and signed Czech. This part of the course provides the necessary introduction to the problems of communication systems and assumes a practical link to the subjects Communication Systems of Deaf People II. and III.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (12.06.2018)

Cílem předmětu je seznámení studentů s českým znakovým jazykem a jeho gramatickými jevy. Studenti získají poznatky o struktuře a fungování vizuáolně-motorického jazyka. Předpokládá se osvojení základních znaků a témat potřebných pro prezentaci vlastní osoby v českém znakovém jazyce a vedení jednoduché konverzace s neslyšícím člověkem.

Literature -
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (31.10.2019)

HUDÁKOVÁ, A.(ed.) (2005) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP a Středisko rané péče TAMTAM. ISBN 80-86792-27-7.

LANGER,J. - PTÁČEK,V.- DVOŘÁK,K. (2004) Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk 1.,2.,3.,4. (CD-ROM) Olomouc: UP PedF, 2004.

MACUROVÁ, A. (2008) Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 93 s. ISBN 978-80-87218-00-6.

MACUROVÁ, A.. (2005) Lingvistika znakových jazyků na počátku třetího tisíciletí. Speciální pedagogika, 2005, 15(2), s. 77-85. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A. (2001) Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky).Speciální pedagogika, 2001, 11(2), s. 69 – 75. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A.(2003) Poznáváme český znakový jazyk IV. Vyjadřování času..Speciální pedagogika, 2003, 13(2), s. 89 – 98. ISSN 1211-2720.

OKROUHLÍKOVÁ, L. (2008) Notace - zápis českého znakového jazyka. Vyd. 1. - dotisk [i.e. 2., opr. vyd.]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, ©2008. 133 s. ISBN 978-80-87153-93-2.

POTMĚŠIL, Miloň. (2002-2006) Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2.

SERVUSOVÁ, J. (2008) Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)

1. Komunikace - základní vymezení (verbální, neverbální složka), význam sluchového vnímání pro člověka, příjem informací lidskými smysly, kompenzační mechanismy osob se sluchovým postižením.

2. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením - základní vymezení, legislativní normy týkající se osob se sluchovým postižením, český znakový jazyk – vymezení, základní pravidla pro komunikaci.

3. Český znakový jazyk I. - úvodní fráze, praktická ukázka a nácvik  pozdravů, označení osob se sluchovým postižením, téma „Rodina“ - jednoduchá sdělení týkající se členů rodiny, videoukázky.

4. Prstová abeceda - vymezení pojmu, historie, druhy prstové abecedy, metodika nácviku, aplikace prstové abecedy v konverzaci, při překladu do českého znakového jazyka, představení se, osobní jména v ČZJ.

5. Znakové jazyky - výzkum znakových jazyků, základní lingvistické poznatky, odlišnosti znakových jazyků od jazyků mluvených, manuální a nemanuální složka, ukázky a praktický nácvik – krátké vyprávění o sobě a o své rodiné.

6. Český znakový jazyk II. -  nácvik vyjádření číslovek v ČZJ - vyjádření věku, časové jednotky - dny v týdnu, měsíce, roční období - vyjádření data (číslovky základní, řadové, násobné) – ukázka, praktický nácvik.

7. Souhrnné opakování – praktická cvičení, videoukázky.

8. Český znakový jazyk III. - popis studijních a pracovních aktivit v ČZJ (zaměstnání, profese, studium), popis volnočasových aktivit, nácvik krátkého vyprávění, rozhovoru.

9. Znakovaná čeština - vymezení pojmu, uživatelé znakované češtiny, legislativní opatření, shody a rozdíly s českým znakovým jazykem, speciální znaky, ukázka vyjádření ve znakované češtině.

10. Český znakový jazyk IV. - znaky související s režimem dne a časoprostorovou orientací (dnes, zítra, včera, ráno, poledne, večer…), základní znaky související s vyjádřením každodenní činností – stručný popis dne v ČZJ.

11. Český znakový jazyk V. - vyjádření na téma „Jídlo, pití“ (znaková zásoba, krátké fráze) – nácvik jednotlivých druhů potravin – nápoje (druhy) a jídlo, váhové jednotky, obchod – znaková zásoba, nácvik krátkého rozhovoru na téma „V obchodě“.

12. Český znakový jazyk VI. - v restauraci – nabídka jídel (menu), rozhovor s číšníkem, objednávka jídel, placení + vybavení (příbory, talíř, stůl, objednat, platit).

13. Souhrnné opakování – procvičování probraných tématických celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu.

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (31.10.2019)
Active participation in seminars, attendance at least 70%.

Fulfillment of tasks from the teacher.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html