SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Diagnosis of Communication Disorders at an Early Age - OPNS1S147B
Title: Diagnostika NKS v raném a předškolním věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Co-requisite : OPNS1F150B, OPNS1S146B, OPNS1S148B, OPNS1S149B, OPNS1S151B
Is co-requisite for: OPNS1S148B, OPNS1S149B, OPNS1F150B, OPNS1S146B, OPNS1S151B
Is pre-requisite for: OPNS1S153B, OPNS1S152B
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
Students will be acquainted with diagnostic procedures and methods that are used in children as a part of diagnostic process of speech development and developmental speech and language disorder.
Literature -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)

DUFFY, J. R. (2012) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management . 3rd Edition. Mosby. ISBN 9780323072007.

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: ePRESS, 2008.

DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J.. Slovní zásoba dětí předškolního věku. Praha: UK, 2014. 

LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál 2003.

SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2015

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (15.10.2018)

Logopedická intervence v raném a předškolním věku zaměřena na diagnostiku narušené komunikační schopnosti. Komplexní diagnostika v rámci skupiny odborníků, diferenciální diagnostika. Úrovně logopedické diagnostiky (orientační, základní, speciální vyšetření). Vyšetřovací metody, postupy. Využití testových materiálů, standardizovaných a nestandardizovaných nástrojů, testových baterií. Prognóza. Diagnostika opožděného vývoje řeči, specificky narušeného vývoje řeči - vývojové dysfázie, mutismu, dyslalie, dysartrie. Diferenciální diagnostika.

Course completion requirements -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)

•    elaboration of seminar work - diagnostic materials

•    oral exam

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html