SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education of pupils with social disadvantage - OPNS1S143B
Title: Problematika edukace žáků se sociálním znevýhodněním
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS1S134B
Is interchangeable with: OKNS1S143B
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
The course introduces the issue of education of children and pupils with social disadvantage. Attention is paid to the definition of the term "social disadvantage" and its possible connection with ethnicity, language and cultural barriers in education. In the context od educational practise the emphasis is focused on support and compensatory measures in pre-school and school education of children from socially disadvantaged environment (pedagogical and special educational support, the support of pedagogical assistants, cooperation of teachers and pupil's families, cooperationof school and non-profit orhanizations).
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním a možnostmi systematické podpory těchto žáků ve vzdělávacím systému.  

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (03.02.2021)

Výuka v LS 2020/2021 bude až do odvolání probíhat online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Na výuková setkání se studenti přihlašují prostřednictvím týmu s názvem shodujícím se s názvem předmětu.

Literature -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. [They got it! How to support socially disadvantaged children in primary schools.] Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf.

NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. [Research and education of socially disadvantaged pupils: Roma pupils, children of foreigners (refugees), theory, research, educational strategies.] Brno: Paido, 2012. 221 s. ISBN 978-80-7315-224-6.

NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. [Assistance in the education of socially disadvantaged pupils.] Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. 138 s. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim

NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování: (závěrečný výstup řešení grantového projektu GA ČR č. 406/00/0050). [System approach to increasing the success of Roma pupils in learning and its experimental verification: (final outcome of the grant project of the Czech Science Foundation No. 406/00/0050).] Brno: Paido, 2002. 107 s. ISBN 80-7315-031-X.

NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. [The bee has a saw, or, Preparatory classes for children from socially disadvantaged backgrounds.] 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 85 s. ISBN 80-210-3727-X.

NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Základní osnovu předmětu tvoří tato témata:
1. Vymezení kategorie sociálního znevýhodnění. Specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.
2. Sociální znevýhodnění a etnická příslušnost. Jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání. Inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
3. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách, přípravných ročnících.
4. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v základních školách, role pedagogů a poradenských pracovníků. Otevřené prostředí interkulturní školy.
5. Role asistentů pedagoga ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Zahraniční inspirace – ethnic assistants.
6. Specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků.
7. Role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Příklady významných NNO aktivních v dané oblasti.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar paper + test (in case of failure two corrective attempts).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html