SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Educational Practice II. - OPNS1S137B
Title: Oborová praxe v sppg II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/6, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNS3S115A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS1S132B
Is pre-requisite for: OPNS1S142B
Is interchangeable with: OKNS1S137B
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
In practice, the students will use the knowledge gained in the study subjects. The practise is being performed under the supervision of the selected workplace and the garant of the subject. Students actively participate in the educational process and perform diagnostic activity, also should be able to interpret and defend selected approaches, methods and sequences which are applied in practice and present work by the predetermined form. The list of institutions - special schools: Škola Jaroslava Ježka Mateřská škola, Základní škola, praktická škola a ZUŠ pro zrakově postižené (Loretánská 19, 11800 Praha 1) · Církevní základní škola logopedická Don Bosco a Mateřská škola logopedická (Dolákova 555, 18100 Praha 8) · Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené (Radlická 115, 15800 Praha 5) · Mateřská škola speciální a SPC (Štíbrova 1691, 18200 Praha 8) · SŠ, Základní škola a Mateřská škola Praha 10 (Chotouňská 476, 10800 Praha 10 – Malešice) · Soukromá Mateřská škola, Základní škola a SŠ Slunce, o.p.s. (Hornická 410, 27303 Stochov) · Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené (Holečkova 4, 15000 Praha 5) · Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené (Výmolova 169, 150 00 Praha 5) · Základní škola a Střední škola (Kupeckého 576, 14900 Praha 4) · Základní škola Boleslavova (Boleslavova 1, 14000 Praha 4) · Základní škola logopedická a Základní škola praktická (Libčická 399/8, 18100 Praha 8 - Čimice) · Základní škola praktická a Praktická škola Karla Herforta (Josefská 4, 11800 Praha 1 – Malá Strana) · Základní škola praktická a Základní škola speciální (Ružinovská 2017, 14200 Praha 4 - Krč) · Základní škola pro žáky se specifickými poruchami chování (Na Zlíchově 19, 15200 Praha 5). The list of other institutions: · Dětské integrační centrum a Mateřská škola, s.r.o. (Hurbanova 1285, 14200 Praha 4) · Dětský diagnostický ústav, Základní škola a školní jídelna (U Michelského lesa 222, 14000 Praha 4 – Krč) · Diagnostický ústav soc. péče v Tloskově (Tloskov 2, 25756 Neveklov) · Jedličkův ústav a Mateřská škola a Základní škola a Střední škola. (V Pevnosti 4/13, 12841 Praha 2) · Sdružení na pomoc dětem s handicapy (Vlčkova 1067, 19800 Praha 14 – Černý Most) · Výchovný ústav a středisko výchovné péče Klíčov, základní škola, praktická škola a školní jídelna (Čakovická 51, 19000 Praha 9) By appointment with the garant of the practice (dr. Zemková) the practice can also be carried out at another school or institution for education of these pupils. The address of the school or institution the student is obliged to report to the garant of the practice by February 25, 2019.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (03.03.2020)

Cílem předmětu je využití znalostí získaných ve studijních předmětech. Praxe je zaměřena na diagnostickou činnost speciálního pedagoga. Probíhá pod supervizí zvoleného pracoviště a garanta oborové praxe. Student se aktivně podílí i na vzdělávacím procesu, je schopen interpretovat a obhájit jím zvolené postupy, metody, posloupnost, jenž v praxi aplikoval. O své činnosti si vede deník praxe.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (03.03.2020)
•CARELSE, S., DYKES, G. (2014). Integration of theory and practice in social work: Challenges and triumphs. Social Work/Maatskaplike Werk. 49. 10.15270/49-2-62. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/274243890_Integration_of_theory_and_practice_in_social_work_Challenges_and_triumphs
•CLAPTON, G., CREE, V. (2004). Integration of learning for practice: Literature review. In Learning for effective and ethical practice. Edinburgh: Scottish Institute for Excellence in Social Work Education. Retrieved from: http://www.socialwork.ed.ac.uk/__data/assets/word_doc/0005/239045/Final_Lit_Review.doc
•HUPKOVÁ, M, PETLÁK, E. (2004). Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava : Iris.
•MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (2010). Sociální práce v praxi. Praha: Portál. 
•SLAVÍK, J., SIŇOR,S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 18(2).
•VALENTA, J. (2004). Manuál k tréninku řeči lidského těla : didaktika neverbální komunikace. 1. Kladno : ASIS.
•WRENN, J., WRENN, B. (2009). Enhancing Learning by Integrating Theory and Practice. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 21(2). 258-265. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ899313.pdf
•HAWKINS, P., SHOHET, R. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
•KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav. Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/brozury/syndrom_20vyhoreni.pdf
•PTÁČEK, R. a kol. (2018). Syndrom vyhoření a životní styl učitelů českých základních škol. Česká a slovenská psychiatrie, 144(5),  199-204. Dostupné z: http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2018_5_199_204.pdf
•MICHALÍK, J. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál.
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2019)

Absolvování praxe v plném rozsahu, který předepisuje studijní plán. K zápočtu student předloží deník praxe. Zápočet lze dvakrát opakovat.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html