SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special educational assessment and intervention I. - OPNS1S128B
Title: Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Co-requisite : OPNS1F131B, OPNS1S127B, OPNS1S129B, OPNS1S130B, OPNS1S132B
Is co-requisite for: OPNS1F131B, OPNS1S132B, OPNS1S130B, OPNS1S129B, OPNS1S127B
Is pre-requisite for: OPNS1S145B, OPNS1S135B, OPNS1S133B, OPNS1S136B
Is interchangeable with: OKNS1S128B
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)
The course is focused on diagnostics and counseling in early and pre-school age (developmental diagnostics, diagnostics of school maturity, support of pre-school child development and prevention of specific learning disabilities). Students are also acquainted with the principles of consulting work and specifics of the administration of quantitative and qualitative diagnostic methods.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (14.05.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými a praktickými apsekty diagnostiky a intervence v raném a předškolním věku.

Literature -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (17.10.2017)

- Kvalitativní diagnostické metody - pozorování, rozhovor, analýza produktů

- Zásady poradenské práce

- Vývojové škály

- Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika)

- Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání

- Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání

- Školní zralost a připravenost (diagnostika a intervence)

- Prevence rozvoje specifických poruch učení

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)

Administration of diagnostic material

Creating the aid that can be used for the assessment or reeducation of the selected function

Written test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html