SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Romistic Studies - OPNS1S117A
Title: Romistika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS1S108A
Is interchangeable with: OKNS1S117A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
The current status and importance of the Romistic studies. Basic historical context. Romistic language and communication. European Charter for Regional or Minority Languages. Roma's educaition in the Czech Republic. Bacis causes of school failure, its solution in current conditions, approaches focused on integration and inclusion of Romas. Approaches to education in selected European countries. The most important Roma organizations and their historical contribution.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (03.02.2021)

Výuka v LS 2020/2021 bude až do odvolání probíhat online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams, event. v kombinaci s asynchronní výukou. Na výuková setkání se studenti přihlašují prostřednictvím týmu s názvem shodujícím se s názvem předmětu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.02.2019)

Cina, S., Cinová, E. Využitie rómského jazyka na 1. stupni ZŠ. (online). 2010 (cit. 2013-01-15). Dostupné z: http://www.mpc-edu.sk/library/files/romsky_jazyk.pdf.

Horňak, L. Rómsky žiak v škole. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-8068-356-5.

Liégeois, J. P. Rómovia, Cigáni, Kočovníci. Bratislava: Informačné a dokumentačné stredisko o Rade Európy, 1995, s. 253. ISBN 80-967380-4-6.

Nečas, C. Českoslovenští Romové v letech 1938-1945. Masarykova univerzita, Brno, 1994.

ISBN: 8021009454.

Nečas, C. Romové v ČR včera a dnes. Olomouc 1994. ISBN: 978-80-244-0497-4.

Šebková, H. Bilingvismus Romů v České republice. In Balvín, J. a kol. Romové a pedagogika. Ústí n. Labem: Hnutí R, 2000, s. 94. ISBN 80-902461-3-3.

Školský zákon (online).Bratislava: minedu, 2008. Dostupné na:

www.http://www.minedu.sk.

Šotolová, E. Vzdělávání Romů. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

Štátny vzdelavaci program Rómsky jazyk a literatúra: príloha ISCED I. (online). Bratislava: minedu, 2011. Dostupné z: www.statpedu.sk/files/documents/svp/1stzs/isced1/vzdelavacie_oblasti/romsky_jazyk_isced1

Výchova a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. (online). 2008. Dostupné z: http://www.statpedu.sk/sk/Statny-vzdelavaci-program/Statny-vzdelavaci-program-pre1-stupen-zakladnych-skol-ISCED-1/Vychova-a-vzdelavanie-ziakov-so-SVVP/Vzdelavanie-ziakov-zo-socialne-znevyhodneneho-prostredia.alej.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.02.2019)

Účast na přednáškách, nastudovaná literatura, zápočtový test.

Test je možné opakovat 1 x.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.02.2019)

Nejvýznamnější historické souvislosti důležité pro pochopení Romů v současnosti:

-          Romové na území Indie

-          nejstarší zprávy o jejich pobytu v Evropě, na našem území

-          pronásledování Romů v 15., 16., 17. a v první pol. 18. století

-          asimilační snahy Marie Terezie a Josefa II.

-          Romové v Českých zemích a na Slovensku do r. 1918

-          pronásledování Romů v období II. sv. války

-          poválečný vývoj do r. 1989.

Romský jazyk a komunikace:

-          jazyková bariéra jako jedna z příčin zaostávání romských žáků

-          konference a dokument vztahující se k neteritoriálním jazykům

-          základní charakteristika romského jazyka.

Výchova a vzdělávání romských žáků:

-          některé možnosti pozitivního ovlivnění školní neúspěšnosti

-          přípravné třídy

-          asistenti pedagoga

-          celodenní výchovný systém a další.

Současné publikace, časopisy, noviny, organizace (International Romani Union) a další.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html