SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Language Observation Practice - OPNR4R013A
Title: Náslechová praxe RJ s reflexí
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 15 (9999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (17.04.2021)
The aim of this course is to acquaint the students with the current teaching of the Russian language in the Czech school environment on the basis of listening to selected Russian language lessons, during which individual aspects of teaching Russian are reflected, ways of working with language means, techniques of forming individual speech skills with regard to the pupils` mothertongue, ways of working with teaching materials, specifics of working with pupils with special educational needs, the use of information and communication technologies in teaching Russian, as well as many other general didactic knowledge and principles. The content of the course builds on already completed lingvodidactically oriented courses. The course is implemented as a combination of listening in selected schools, in which the student monitors selected aspects of teaching and develops assigned tasks and subsequent reflective seminars.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (25.04.2021)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Celková časová zátěž studenta                         60,0        
Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (02.09.2021)

AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (17.01.2024)

Studeni v průběhu náslechové praxe hospitují v hodinách ruského jazyka na základních a středních školách, přičemž sledují jednotlivé aspekty výuku ruského jazyka. Studenti vypracovávají z každé náslechové hodiny podrobný hospitační záznam a písemnou reflexi. Ke každé náslechové hodině je v rámci reflektivního semináře proveden detailní rozbor, jsou rozebrány následující aspekty: 

1. cíle hodiny,

2. části hodiny a jejich průběh,

3. vedení třídy,

4. práce s jazykovými prostředky,

5. rozvoj řečových dovedností,

6. využívání doplňkových výukových materiálů,

7. využití ICT,

8. motivace žáků k učení,

9. evaluace žáků

10. práce se žáky s SP

a dle zadání další hlediska výukového procesu.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (25.08.2023)

Pro získání zápočtu je nutné splnit všechny níže uvedené požadavky:

1.absolvování moodle kurzu Učitelství - Bezpečnostní proškolení před praxí na  https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, Heslo: BezpecnaPraxeU

2. absolvování minimálně 6 náslechových hodin ruského jazyka na základní či střední škole dle vlastního výběru a jejich zhodnocení,

3. odevzdání vypracování všech zadaných úkolů a pracovních listů nejpozději do 5. 12. 2023, pracovní listy jsou v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7730,

4. aktivní účast na seminářích, tolerují se maximálně 2 absence.

V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (03.08.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7730

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html