SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Language Teaching Methodology IV - OPNR2R114A
Title: Didaktika RJ IV
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Pre-requisite : OPNR2R109A
Annotation -
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)
The aim of this course is to comprehensively familiarize students with the current situation and modern trends in the Russian language teaching in the Czech school environment. The subject focuses especially on the practical preparation of the students in teaching Russian at elementary and high schools. The students have to create their own educational matherials that they present and evaluate from the point of view of individual linguodidactic aspects. They have to use the theoretical knowledge and practical skills gained in the courses Didactics I-III and their own teaching experience realized within the consistent practice of Russian language teaching at elementary and high schools.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)

Cílem kurzu je komplexně seznámit studenty s aktuální situací a aktuálními trendy ve výuce ruského jazyka v českém školním prostředí se zaměřením především na praktickou přípravu studenta na výuku ruštiny na základní a střední škole. V rámci kurzu studenti zpracovávají vlastní výukové materiály, které prezentují a hodnotí z jednotlivých lingvodidaktických hledisek, přičemž jsou plně využívány získané teoretické poznatky i praktické dovednosti z předchozích kurzů Didaktika I-III a z vlastní výukové činnosti realizované v rámci výkonu souvislé praxe z ruského jazyka na ZŠ a SŠ.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (21.01.2022)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Аkišina, А. А. Russkij jazyk v igrach : učebnoje posobije. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. 2012. ISBN 978-5-88337-247-5.

EIBENOVÁ, K., VAVREČKA, M., EIBENOVÁ, I. Hry ve výuce ruštiny. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0365-8.

KOSTELECKÁ, Y. Žáci-cizinci v základních školách : fakta, analýzy, diagnostika. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.

KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno : Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7.

NĚMEC, J. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.

VEREŠČAGIN, J. M., KOSTOMAROV, V. G. Jazyk i kul’tura : lingvo-stranovedenije v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo. 4. vyd. Moskva : Russkij jazyk, 1990.

 

Doporučená literatura

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VASILYEVA, E., GETMANENKO, N., KORICINSKA, L. Novye prijemy podderžanija vysokoj motivacii při obučenii RKI. Journal of the centre of international education. Philology. №1. Moskva : MGU, 2013. s. 124-129. ISSN 2074-8361.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)
  1. Hodina ruského jazyka jako základní výuková jednotka.
  2. Kontrola a hodnocení ve výuce ruštiny na základní a střední škole, práce s chybou.
  3. Využití standardu pro základní vzdělávání v oboru ruský jazyk.
  4. Motivace ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
  5. Jazykové hry ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
  6. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce ruštiny.
  7. Charakteristika výukových materiálů a výukových prostředků pro žáky s SVP.
  8. Žáci-cizinci ve výuce ruštiny.
  9. Rozvíjení interkulturality ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
  10. Práce s reáliemi ruského jazyka.
  11. Specifika výuky ruského jazyka na středních odborných školách.
  12. Výuka odborného ruského jazyka.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (21.01.2022)

1. Aktivní účast na seminářích,povoleny jsou max. 2 absence za semestr.

2. Průběžné, včasné plnění všech zadaných úkolů dle stanovených požadavků.

3. Vypracování všech vlastních didaktických materiálů, které jsou zadány v elektronickém kurzu Didaktika ruského jazyka IV v systému moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5742), a to dle uvedených pokynů. Termín odevzdání didaktických materiálů je 26. 4. 2022. Pozdní odevzdání je nepřípustné.

V případě nepříznivé epidemiologické situace bude výuka probíhat na platformě Microsoft Teams a zápočet bude realizován ústně při zapnutí webkamery.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html