SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Schooling - OPNQ4Z032B
Title: Teorie školy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
Pre-requisite : OPNQ4P011A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)
Předmět ozřejmuje vliv sociokulturních faktorů, které determinují podobu školy, její vnitřní organizaci, klima a prostředí. Klade důraz na proměnu modelu školy v evropském kontextu se zřetelem ke specifikům české školy, včetně modelů alternativních a inovačních. Se zřetelem k sociální kulturní a pedagogické funkci školy prohlubuje klíčové koncepty, zejména škola jako komunita, škola jako učící se organizace, škola jako kulturní prostředí, autonomie školy, klima školy, inovující škola, škola ve vztahové síti, otevřená škola. Předmět poskytuje metodologická východiska pro výzkum školy, zejména analytické a konstruktivní činnosti ve školním prostředí, rozvíjí dovednosti aplikovat teoretické poznatky. Vyústí v rozvíjení dovedností spojených s vytvořením pasportu školy, projektu případové studie, návrhu programu spolupráce školy s rodiči či místní komunitou, návrh projektu tvorby řádu školy apod. Výstupem předmětu bude seminární práce, v níž budou tyto dovednosti ověřeny. Cílem předmětu je utvářet a prohlubovat teoretickou bázi pro pochopení funkcí školy jako sociální instituce, pro porozumění kultuře školy jako prostředí pro cílené vzdělávání, osobností a sociální rozvoj a kultivaci žáků. 1. Škola jako sociální instituce a jako úroveň organizace vzdělávání. Koncept sociální instituce. Funkce školy (manifestní a latentní). Kritické teorie školy. Tlak globálních faktorů na národní státy a jejich tradiční modely školy. Příklady proměny školství ve vybraných vyspělých státech. Scénáře budoucnosti školy dle OECD a naplňování funkcí vzdělávací instituce v nich. 2. Škola jako běžná a specifická organizace. Charakteristiky organizace (prvky, struktury), chování lidí v organizaci. Škola jako specifická organizace (rozvolněná vazba). Správa, řízení a vedení škol. Základní přístupy k pedagogickému vedení školy. Konkurence a trh ve školství. Význam stability a proces změny. Škola jako společenství a učící se organizace. Škola a její partneři: spolupráce nebo konflikt. 3. Klima a kultura školy. Fyzické, organizační a sociálně-kulturní prostředí školy. Původ, shody a rozdíly pojmů kultura a klima organizace. Součásti kultury. Kultura efektivních škol. Způsob zjišťování a význam klimatu a kultury školy. Klima sboru, třídy – komponenty. Čas a režim školy.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)

Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum.

Dvořák, D., & Sedláček, M. (Eds.). (2011). Pedagogické vedení školy: Lidé v čele školy a učení žáků. [Tematické číslo.] Orbis scholae, 5(3).

Havlík, R.. & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (verze 2017/2018). Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Kriteria-hodnoceni/

Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.

Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Zounek, J. (2005). Kultura školy. Brno: MU.

Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3. vyd. Praha: Portál.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7992

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html