SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Educational Sciences III - OPNQ4P032A
Title: Didaktika pedagogických věd III
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 20 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Kateřina Králová, Ph.D.
Teacher(s): Angie Moore, M.A.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Pre-requisite : OPNQ4P022A
Annotation -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (14.09.2022)
The subject further cultivates didactic thinking and didactic skills. It is focused on the issue of creating thematic plans and analysis of the school educational program in the field of teaching pedagogical sciences, it points to the wider context of teaching.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (14.09.2022)

Students demonstrate the ability to plan the teaching of pedagogical subjects, document model thematic plans, analyze the school education program, and demonstrate knowledge of the school's cooperation options with external entities in the Czech Republic and abroad.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (14.09.2022)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 81 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 5 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.09.2019)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (14.09.2022)

1. část

  • průběžné plnění úkolů v e-learningu
  • aktivní účast na seminářích
  • vypracování vzorových příprav
  • docházka min. 70%

Zadání všech úkolů bude upřesněno na semináři a v LMS Moodle.

2. část

  • písemná zkouška - studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (14.09.2022)

1. Metodika tvorby tematických plánů učiva.

2. Analýza školního vzdělávacího programu, praktické ukázky.

3. Analýza potřeb školy, modelové ukázky a reflexe.

4. Plánování vzdělávacích a výchovných aktivit.

5. Hodnocení kvality a efektivity vzdělávání.

6. Vzdělávací obsah pedagogických předmětů, klíčové kompetence a průřezová témata.

7. Výuka aktuálních společenských témat, spolupráce školy s externími vzdělávacími institucemi.

8. Aktualizace vzdělávacích obsahů, modelové ukázky a reflexe.

9. Pedagogické vědy v kurikulu škol v zahraničí, vybrané ukázky.

10. Možnosti zahraniční spolupráce, eTwinning a mobility

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7997

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html