SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Education - OPNQ4P031A
Title: Teorie výchovy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 20 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Pre-requisite : OPNQ4P011A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)
Předmět teorie výchovy je jednou ze základních pedagogických disciplín, která se zabývá systematizací a uspořádáním věd o výchově, jejich cíli, metodami, formami, prostředky a podmínkami. To vše prostřednictvím analýzy a srovnáním různých teorií, směrů a výchovných ideologií, které poskytují řadu teoretických modelů a způsobů myšlení o výchovném procesu. Cílem předmětu je otevřít se pluralismu v oblasti edukace. Studentovi oboru pedagogika má posloužit jako mapa, která mu může ukázat cestu ve spletitosti pedagogických teorií, směrů a ideologií. 1. Vymezení předmětu teorie výchovy. 2. Tři základní teoretické pilíře, o které se pedagogika opírá: filosofie, ideologie a teorie. 3. Filosofie a pedagogika (idealismus, existencialismus aj.) 4. Ideologie a pedagogika (konzervatismu, liberalismus aj.) 5. Teorie a pedagogika (esencialismus, progresivismus aj.) 6. Kritické teorie v pedagogice.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)

BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

JEDLIČKA, R. (Ed.) (2014). Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum.

PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Praha: Karolinum.

PROKOP, J. (2009). Teorie výchovy. In PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 661- 666.

PROKOP, J. (2009). Kritické teorie o škole a vzdělávání. In PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 846 - 851.

PROKOP, J. (2009). Ideologické možnosti interpretace edukační reality. In JANÍK, T., ŠVEC, S. a kol. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, s. 35-49.

PRŮCHA, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

SINGULE, F. (1992). Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN.

STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. Praha: Grada.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7996

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html