SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Educational Sciences II - OPNQ4P022A
Title: Didaktika pedagogických věd II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 14 / 29 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Kateřina Králová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Pre-requisite : OPNQ4P012A
Is pre-requisite for: OPNQ4P032A
Annotation -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)
The course contributes to the development of didactic thinking and didactic skills. It focuses on the didactic analysis of selected topics of pedagogical subjects and on planning, model implementation and reflection on teaching. It leads students to systematic documentation and evaluation of their pedagogical experience in the didactic portfolio.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)

Students develop their skills to plan, implement and evaluate teaching. They will demonstrate these skills through their didactic portfolio and professional argumentation.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)
Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Syllabus -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (04.02.2022)

1. The role of motivation in teaching pedagogical subjects, activation of pupils' learning.

2. Teaching models, transmissive and constructivist teaching of pedagogical topics.

3. Forms and methods of the teaching pedagogy, effective teaching strategies.

4. Cognitive and affective goals in teaching pedagogical subjects. Assessment of pupils' learning outcomes, feedback and formative assessment.

5. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic from the area of introduction to pedagogy. Model teaching and its reflection.

6. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of leisure time pedagogy. Model teaching and its reflection.

7. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of preschool pedagogy. Model teaching and its reflection.

8. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of special pedagogy. Model teaching and its reflection.

9. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of history of pedagogy. Model teaching and its reflection.

10. Reflection and evaluation of lesson preparations, systematic organization and evaluation of materials in the didactic portfolio.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2024)
  • průběžné plnění úkolů;
  • aktivní účast na seminářích;
  • docházka min. 70%
  • vypracování podkladu k získání atestu (zpravidla protfolio úkolů, jehož součástí je didaktická příprava na hodinu) a jeho prezentace či obhajoba
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (01.03.2024)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7984

Heslo pro hosty: akredkpg19

https://pedfuk.padlet.org/zicha/didaktika-pedagogiky-ii-acbwmgrnl4ab6ig9

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html