SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Educational Sciences I - OPNQ4P012A
Title: Didaktika pedagogických věd I
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 20 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Teacher(s): Angie Moore, M.A.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Co-requisite : OPNQ4P011A
Is co-requisite for: OPNQ4P011A, OPNQ4P013A
Is pre-requisite for: OPNQ4P035B, OPNQ4P022A, OPNQ4P036B
Annotation -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)
The course brings orientation in the curriculum of pedagogical subjects at various types of schools, combines theoretical knowledge with didactic analysis of specific teaching situations in the teaching of pedagogy. It leads students to understand the basic planning, teaching, organizational and evaluation activities of a teacher.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)

Students can characterize and put into context basic didactic concepts in the context of teaching pedagogical subjects. They can demonstrate orientation in the curriculum of teaching pedagogical sciences at secondary schools, and they can understand the principles of didactic analysis of the curriculum.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.08.2021)

Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.09.2019)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (15.10.2021)

1. část

  • průběžné plnění úkolů v e-learningu
  • aktivní účast na seminářích
  • vypracování portfolia
  • docházka min. 70%

Zadání všech úkolů bude upřesněno na semináři a v LMS Moodle.

2. část

  • písemná zkouška - studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné
Syllabus -
Last update: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)

1. Portfolio, types, forms, and its purpose. Didactic portfolio.
2. Teaching pedagogy at secondary schools and observational practice in the field. Observation records, tools for assessing the quality of teaching pedagogy.
3. Curriculum of pedagogical subjects at the Pedagogical Lyceum: concepts, goals, thematic units, and outputs. Pupils' needs in teaching, graduate profile.
4. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Preschool and extracurricular / after school pedagogy: concepts, goals, thematic units, and outputs. Pupils' needs in teaching, graduate profile.
5. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Social worker studies: concepts, goals, thematic units, and outputs. Pupils' needs in teaching, graduate profile.
6. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Pedagogy for assistants in education: concepts, goals, thematic units and outputs. Pupils' needs in teaching, graduate profile.
7. Textbooks of pedagogy for secondary schools.
8. Complexity of pedagogical teaching goals, key competencies, and expected outcomes.
9. The structure of teacher preparation for teaching. Model didactic analysis of the curriculum of a selected thematic unit.
10. Reflection and evaluation of preparation for the lesson, criteria of materials in the didactic portfolio.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (21.12.2023)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15685

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html