SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Anthropological Dimension in Education - OPNQ3P041A
Title: Antropologická dimenze výchovy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, CT [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Pre-requisite : OPNQ3P034A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2022)
Předmět analyzuje antropologický rozměr výchovy a vzdělávání, kontextualizuje stěžejní teoretické problémy výchovy člověka coby biosociální bytosti. Na příkladech konkrétních výchovných otázek jsou naznačeny jejich interdisciplinární souvislosti a přesahy k přírodovědným i společenskovědním oborům. Jako východisko prezentace antropologické dimenze ve výchově je využit koncept tzv. antropologických konstant a kulturních univerzálií.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2022)

Cílem předmětu je rozvinout schopnost studentů vnímat teoretické otázky ve výchově prizmatem integrální antropologie, tzn. s ohledem na člověka, jeho determinanty, vztahy i potřeby.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.05.2020)

Cichá, M. (Ed.). (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.

Hábl, J. (2015). Aby člověk neupadal v nečlověka: Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

Palouš, R., Svobodová, Z. (2011). Homo educandus: Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum.

Pelcová, N. (2004). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.

Sokol, J. (2010). Etika a život: Pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad.

Soukup, M. (2015). Základy kulturní antropologie. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2022)

1. Koncept integrální antropologie a vztahy antropologie k pedagogice.
2. Přehled pedagogicky relevantních disciplín a subdisciplín moderní antropologie.
3. Tzv. antropologické konstatny a kulturní univerzálie jako východisko pedagogického myšlení.
4. Holistický a systemický přístup k člověku.
5. Pedagogická antropologie v minulosti a dnes.
6. Aktuální témata v soudobém antropologickém diskurzu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html