SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Educational Sciences II - OPNQ3P025A
Title: Didaktika pedagogických věd II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Pre-requisite : OPNQ3P022A
Is pre-requisite for: OPNQ3P033A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)
Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení a didaktických dovedností. Je zaměřen na didaktickou analýzu vybraných témat pedagogických předmětů a na plánování, modelovou realizaci a reflexi výuky. Vede studující k systematické dokumentaci a evaluaci svých pedagogických zkušeností v didaktickém portfoliu. Cíl: Studující rozvíjejí své dovednosti plánovat, realizovat a hodnotit výuku. Tyto dovednosti doloží prostřednictvím svého didaktického portfolia a odborné argumentace. Obsahové vymezení: 1. Úloha motivace ve výuce pedagogických předmětů, aktivizace učení žáků. 2. Modely výuky, transmisivní a konstruktivistické vyučování pedagogických témat. 3. Formy a metody výuky pedagogiky, efektivní výukové strategie. 4. Kognitivní a afektivní cíle ve výuce pedagogických předmětů. Hodnocení výsledků učení žáků, zpětná vazba a formativní hodnocení. 5. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti úvodu do pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe. 6. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti pedagogiky volného času. Modelová výuka a její reflexe. 7. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti předškolní pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe. 8. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti speciální pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe. 9. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti dějin pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe. 10. Reflexe a hodnocení příprav na vyučovací hodiny, systematické uspořádání a evaluace materiálů v didaktickém portfoliu.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7984

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html