SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar of Integral Anthropology II - OPNQ3B102C
Title: Seminář integrální antropologie II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)
Předmět seznamuje se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu (humanistický, diferenční a poststrukturalistický přístup). Zkoumá se vznik a vývoj genderového řádu v určitých kulturách a společenstvích, způsoby jeho naturalizace, jeho internalizace prostřednictvím socializace a sociální kontroly, zahrnující mj. i jeho somatizaci, symbolické násilí apod. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu, s praktickou aplikací genderového přístupu v interpretaci vztahové a komunikační problematiky v rodinách. Obsahové vymezení: 1. Sociální konstrukce gender/rodu, vznik a vývoj genderového řádu v kultuře a společenstvích, formy internalizace těchto hodnotových orientací procesem socializace i personalizací. 2. Diskurz o odlišnosti mužů a žen (vývojové hledisko), psychologický vývoj ženy a nové teorie vývoje muže v evolučně psychologickém přístupu, problematika transgrese a subverze. 3. Tělovost a sexualita, sebeprožívání konstruování feminity a maskulinity, představy o těle, prožívání těla, problematika body image. 4. Proměny sociálně-partnerského chování v souvislosti se změnou sociokulturního klimatu, globalizace, z hlediska gender. 5. Feministické teorie a jejich začlenění do soudobého teoretického myšlení (feminismus humanistický, diferenční a poststrukturalistický).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)

Formánková, L. et al. Gender a rovnováha moci: podpora rovného přístupu žen a mužů do řídicích pozic v sociálním a konvenčním podniku v České republice. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015.

Janošová, P. Gender v práci se školními dětmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011.

Labischová, D., Gracová, B. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.

Jarkovská, L. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013.

Smetáčková, I., Jarkovská, L. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006.

Hrdličková, A. Úvod do gender studies [CD-ROM]. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2008.

Smetáčková, I., Braun, R. Homofobie v žákovských kolektivech: homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit: doplňkový výukový materiál pro ZŠ a SŠ včetně didaktické aplikace tématu. Praha: Úřad vlády České republiky, 2009.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl2.cuni.cz/enrol/index.php?id=2845

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html