SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational and philosophical anthropology - OPNQ1O122A
Title: Pedagogická a filozofická antropologie
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (10)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Pre-requisite : OPNQ1Q110A
Annotation -
Last update: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)
The concept of philosophical anthropology corresponds to the traditional idea of European thinking that educational concepts should be based on philosophical background. The aim of the course is to introduce students to so-called "patterns of humanity", which became the basis of majority of modern pedagogical concepts. The criticism of this attitude became the base of spiritual-scientific (or humanistic) and post-modern pedagogy.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)

Povinná literatura

PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.

 

Literatura doporučená

PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.

CICHÁ, Martina. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-816-0.

STARK, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu: se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7380-012-8.

STARK, Stanislav. Filozofie člověka v historickém kontextu. Plzeň: Katedra filozofie Filozofické fakulty Západočeské univerzity, 2008. ISBN 978-80-7043-711-7.

SOKOL, Jan a Zdeněk PINC. Antropologie a etika. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5.

SOKOL, Jan. Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Třetí, rozšířené vydání. Praha: Vyšehrad, 2016. Moderní myšlení. ISBN 978-80-7429-682-6.

KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995. 199 s. ISBN 80-238-0473-1.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)

Možné tematické okruhy předmětu:

  • Uvedení do diskurzu filosofické a pedagogické antropologie a možnosti tázání po člověku.
  • Antropologický rozměr antického mýtu, mytické myšlení.
  • Antropologická paradigmata: zoon logon echon, animal rationale, imago Dei a ego cogito.
  • Sebeporozumění novověkého člověka jako biosociální bytosti, jako bytosti věřící, jako bytosti mravní, jako bytosti kulturní. Homo mensura, homo educandus, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer.
  • Paradigmata výchovy.
  • Sebepojetí člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, přirozenost člověka, podstata člověka, subjektivita. Smích, smysl pro humor, stud jako atributy lidství. Bio-psycho-sociálně-duchovní jednota osobnosti.
  • Člověk jako bytost rozumějící – smysl lidského života a dějinnost.

· 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)

Student samostatně zpracovává formou semestrální práce zadané téma na základě studia pramenů. Obhajoba odevzdané písemné práce je součástí ústní zkoušky.

Ústní zkouška předpokládá studium 3 titulů základní povinné literatury k problematice filosofie výchovy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html