SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Applied Didactics 3 - OPNO4O032A
Title: Oborová didaktika 3
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 38 / 39 (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Co-requisite : OPNO4O031A
Pre-requisite : OPNO4O022A
Is co-requisite for: OPNO4O031A
Annotation -
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (26.09.2023)
Didactics 3 is closely intertwined with the professional subject of the follow-up study Citizen in the State. Based on the concept of the thematic unit Citizen in the State in the curriculum, it guides students to formulate teaching objectives, instructional designs and assessment procedures in citizenship education and civics and social studies courses.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (31.08.2022)

Absolvent předmětu je schopný stanovit cíle, plánovat vyučovací hodiny a hodnotit studijní výsledky s ohledem na charakteristiky a potřeby žáků a studentů.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (21.09.2023)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

Seminární práce

20 hodin

Příprava na zápočet

10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (21.09.2023)

Povinná literatura:

DEWEY, J. Dewey Outlines Utopian Schools (lw.9: 136-140).  In Dewey, J. The Collective Works of Johdn Dewey (1882-1953). Charlottesville: InteLex. 1992

SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 190 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9.

STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016

 

Doproučená literatura

 

HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.

JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.

JANÍK, Tomáš. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-139-3.

KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.

SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8. 

SLAVÍK, Jan, Jana STARÁ, Klára ULIČNÁ a Petr NAJVAR. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8758-3.

STAŇEK, Antonín. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.

STANĚK, Antonín. Výchovné paradoxy v kontextu didaktiky společenských věd. První vydání. Praha: Epocha, 2018. 178 stran. Erudica; svazek 33.ISBN 978-80-7557-111-3.

ŠÍP, R. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.) 2019

TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (21.09.2023)

Obsah předmětu tvoří témata:

  1. Hodnoty a hodnocení ve školní praxi
  2. Evaluace a její nástroje
  3. Didaktický test
  4. Formativní hodnocení
  5. Mikrovyučování a jeho didaktická reflexe
  6. Vrstevnické hodnocení
  7. Sebehodnocení  
  8. Zpětná vazba

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (21.09.2023)

Požadavky k zakončení předmětu:

  • aktivní účast v seminářích (max. 1 omluvená absence)
  • písemné zpracování dvou didaktických formulářů dle zadání
  • prezentace jednoho zvoleného tématu v semináři
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html