SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Quality of Life of Individulas with Hearing Impairment - OPNO3S315B
Title: Kvalita života osob se sluchovým postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.03.2023)
The aim of the course is to familiarize students with multidimensional issues and the content of the concept of quality of life - with an emphasis on the field of hearing impairment. Attention is paid to the breadth of the term and individual branch approaches that relate to the structure of quality of life. Emphasis is also placed on becoming familiar with individual comprehensive models and concepts that are used within the area under discussion - including standardized research materials (e.g. tools from the WHO). Attention is also paid to the term quality of life associated with health. Students are introduced to research tools and methods used in the evaluation and research of this concept. The seminars guide students to the practical acquisition and grasp of the concept of quality of life - for example, through the direct use of available research instruments.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.03.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:             

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

Povinná literatura:

HEŘMANOVÁ, E. Koncepty, teorie a měření kvality života. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. Studijní texty. ISBN 9788074191060.

HRADILOVÁ, T. Kvalita života osob se sluchovým postižením: Quality of life of peoplewithhearingimpairment. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7290-967-4.

LUDÍKOVÁ, L. Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Monografie. ISBN 978-80-244-3827-6.

LUDÍKOVÁ, L. Netradiční pohledy na kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4869-5.

LUDÍKOVÁ, L. Pohledy na kvalitu života osob se senzorickým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3286-1.

Doporučená literatura:

DRAGOMIRECKÁ, E., BARTOŇOVÁ, J. WHOQOL-BREF, WHOQOL-100: World healthorganizationquality of life assessment: příručka pro uživatele české verze dotazníků kvality života Světové zdravotnické organizace. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2006. ISBN 8085121824.

RAPLEY, M. Quality of life research: a criticalintroduction. ThousandOaks, Calif.: SAGE Publications, 2003. ISBN 0761954570.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

1.      Úvod – seznámení s pojmem kvalita života, jeho historií a vývojem

2.      Definice pojmu, vymezení pojmu vůči ostatním oborům

3.      Objektivní a subjektivní rovina kvality života,

4.      Filozofické a etické kontexty pojmu a výzkumu

5.      Teoretická východiska, koncepty a modely kvality života

6.      Ukazatele kvality života, různý přístup k pojmu (národní úroveň, subjektivní a objektivní model)

7.      Nástroje určené k měření kvality života

8.      Sluchové postižení a jeho dopady na člověka

9.      Kvalita života v kontextu sluchového postižení

10.    Specifika měření kvality života a jejího výzkumu v oblasti senzorických postižení

11.    Praktické příklady a práce s výzkumnými materiály

12.    Praktická aplikace vybraných výzkumných nástrojů, širší diskuze nad probranými tématy, závěrečné shrnutí

Dále budou probrána další surdopedická témata dle aktuální situace.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

Zápočet je udělen za zpracování zadaných seminárních úkolů a aktivní účast ve výuce.

Zápočet je možno jednou opakovat, kromě řádného termínu, je tedy možno využít i jeden opravný termín.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html