SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
History of Education of Individuals with Hearing Impairment - OPNO3S314B
Title: Dějiny vzdělávání osob se sluchovým postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.03.2023)
The aim of the subject will be to acquaint students with the development of the education of people with hearing impairment in our country and in the world, starting with individual attempts, through the establishment of institutes, to current possibilities. During the course, students will be introduced to changes and nuances of communication approaches, oral-manual controversy. Part of the course will be student presentations with detailed characteristics of selected important personalities.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.03.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:             

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

HÁDKOVÁ, K.Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. 

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.1.díl. Praha: FRPSP, 1999. 395 s. ISBN 80-7216-096-6.

HUDÁKOVÁ, A. Prstová abeceda pro tlumočníky. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o.s., 2008. 120 s. ISBN 978-80-87153-38-3.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2.

MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 987-80-87218-00-6.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

1. Starověk – první zprávy o vzdělávání neslyšících, Aristoteles.

2. Vzdělávání osob se sluchovým postižením v 16. a 17. století (ve Španělsku, Anglii, Holandsku).

3. Vzdělávání osob se sluchovým postižením v 18. a 19. století (ve Francii, Německu, Rakousku atd.), Milánský kongres učitelů neslyšících, vznik ústavů pro hluchoněmé, Gallaudetova univerzita ve Washingtonu.

4. Počátky vzdělávání v Čechách a na Moravě, Václav Frost a jeho kombinovaná pražská metoda.

5. Vzdělávání ve 20. století až po současnost, počátky včasné sluchové výchovy ve světě a u nás.

6. Vznik spolků neslyšících a nedoslýchavých a časopisů pro neslyšící.

7. Vývoj kochleárních neuroprotéz u nás a ve světě.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.03.2023)

Splnění zápočtového testu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html