SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Alternative and Augmentative Communication - OPNO3S310B
Title: Alternativní a augmentativní komunikace
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.03.2023)
The course introduces students to AAK systems, which are created for people with special needs in case of communication difficulties. Emphasis will be placed on the individual systems that are used in the development of communication for developmental communication difficulties in children, as well as systems for supporting communication and identified violations throughout life. Students will have the opportunity to build alternative communication systems for individual people based on case studies and present the created systems.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.03.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:             

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

Povinná literatura:

BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3.

JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 97-880-21051-86-7.

ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.

Doporučená literatura:

FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.

KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0.

KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: Piktogramy. 1. vydání, Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.

KUBOVÁ, L., HEMZÁČKOVÁ, K. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami: procesní schémata. Praha: Parta, 2011. 978-80-7320-055-8.

KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R. Znak do řeči. 1. vydání, Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.

KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-1-3.

LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561–576, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

1. Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace (dále AAK).

2. Klasifikace systémů AAK.

3. Výhody a nevýhody využití prostředků AAK.

4. Charakteristika vybraných systémů AAK

5. Alternativní komunikační systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, příklady dalších systémů).

6. Alternativní komunikační systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange CommunicationSystem).

7. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS.

8. Systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, facilitovaná komunikace.

9. Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK.

10. Využití prostředků AAK v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK. Případové studie.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

K získání zápočtu  je nutné zpracování seminární práce dle zadání vyučující a splnění závěrečného testu (ke splnění testu je nutné 80% správných odpovědí a maximálně 2 pokusy).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html