SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Surdopedy III - Auditory-oral communication to persons with hearing impairment - OPNO3S304A
Title: Surdopedie III - Auditivně orální komunikace osobám se sluchovým postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Cílem předmětu bude seznámit posluchače s vývojem orálních komunikačních metod v edukaci osob se sluchovým postižením ve světě i u nás včetně aktuální situace. Dále upozornit na moderní technologie v surdopedii se zaměřením na sluchovou protetiku. Současné možnosti inkluzivního vzdělávání a podpůrná opatření. Součástí předmětu budou semináře s možností praktického nácviku odesílání, znakového jazyka a probrání praktických problémů, vztahujících se k běžnému životu osob se sluchovým postižením.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9.

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

HÁDKOVÁ, K.Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8.

TARCSIOVÁ, D. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsobyprekonávaniaichkomunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9.

VYMLÁTILOVÁ, E. Kandidáti a uživatelé kochleárního implantátu. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009, s. 84–91. ISBN 978-80-86792-23–1.

VYMLÁTILOVÁ, E. Kochleární implantáty – zkušenosti s dětmi s kombinovaným postižením. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009. S. 108-112. ISBN 978-80–86792-23-1.

Doporučená literatura:

JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.

POUL, L. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Praha: Svoboda 1992. ISBN 80-210-1479-2.

PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2.

STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění. Praha: MZ ČR, 1998, ISBN 80–903035-0-1.

https://obchod.portal.cz/Foto/sample/eknihy/pdf/sluchove_postizeni.pdf

http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-sp/html5/index.html?&locale=CSY&archive=http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-po.xml

http://katalogpo.upol.cz/wp-content/uploads/katalog-sp.pdf

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

1. Komunikační proces, role funkční komunikace ve společnosti, charakteristika jednotlivých komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. Řeč, vývoj řeči a jazykové roviny z hlediska obsahové, artikulační, gramatické stránky a modulačních faktorů řeči u nedoslýchavých a ohluchlých osob.

2. Vývoj a specifika orálních komunikačních přístupů u nás a ve světě (auditivně-orální, auditivně-verbální, přirozený oralismus, mateřská reflektivní metoda). Sluchová výchova.

3. Kochleární implantáty. Raná péče a rehabilitační intervence (sluchová, řečová výchova a odezírání) po kochleární implantaci u dětí v raném a předškolním věku, Centra kochleárních implantací, faktory ovlivňující rehabilitaci, testy zaměřené na sluchovou percepci, produkci a srozumitelnost řeči (používané u nás i v zahraničí).

4. Výběr a zařazení do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a základní školy pro sluchově postižené (kritéria, role SPC, výhody a nevýhody škol pro sluchově postižené).

5. Prvopočáteční čtení a psaní, globální čtení, čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem, Kaufmanův subtest, výzkumy.

6. Specifické rysy osvojování českého jazyka a vývoje čtenářských dovedností u osob s prelingválním sluchovým postižením.

Obsah seminářů:

  1. Zásady funkční komunikace u nedoslýchavých a ohluchlých osob.
  2. Charakteristika problematických aspektů v procesu komunikace u osob se sluchovým postižením, komunikační bariéry.
  3. Nácvik a opakování základních komunikačních frází ve znakovém jazyce.
  4. Problematika RHB před a po kochleární implantaci
  5. Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací
  6. Nácvik a opakování základních komunikačních frází ve znakovém jazyce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html