SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speech therapy III - Acquired neurogenic disorders, swallowing disorders - OPNO3S303A
Title: Logopedie III - Získané neurogenní poruchy, poruchy polykání
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Horynová
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)
During the course, students will get to know individual types of acquired neurogenic speech disorders in adulthood and old age, with their etiology, symptomatology, speech therapy and diagnostic options as a part of complex rehabilitation for acquired neurogenic disorders and diseases. Students will be introduced to the issues of eating disorders and swallowing disorders that are related to acquired neurogenic disorders. As a part of the seminars, students will gain practical experience in the application of diagnostic materials, tests and batteries that current speech therapy uses for people with neurogenic disorders in adulthood and old age.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 14 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Povinná literatura:

CSÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál, 2007.  ISBN 978-80-7367-316-1.
FROSTOVÁ, J.  Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU, 2010. ISBN978-80-210-5355-7.

LECHTA, V., CZÉFALVAY, Z. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN9788026203643

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-159-4.

Doporučená literatura:

KOŠŤÁLOVÁ, M., CSÉFALVAY, Z., REKTOROVÁ, I., BEDNAŘÍK, J. Vyšetření fatických funkcí [VFF]: výkony pacientů s afázií. In Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 2013. ISSN 1210-7859.
KULIŠŤÁK, P., LEHEČKOVÁ, H., MIMROVÁ, M., NEBUDOVÁ, J.: Afázie. Praha,Triton 1997. ISBN…

LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7178-961-5.

LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-464-9.

KOŠŤÁLOVÁ, M. Screening fatických poruch: The Mississippi AphasiaScreening Test (MASTcz). In Neurologie pro praxi. 2011. ISSN 1213-1814

NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.

dAlší aktuální zdroje budu doporučovány v rámci seminářů.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Obsah:

1. Vymezení oblasti získaných neurogenních poruch komunikace.

2. Proces komunikace a jeho poruchy v dospělosti a ve stáří. Přetrvávající a získané formy narušené komunikační schopnosti.

3. Stárnutí – důležité diagnostické momenty v oblastech dílčích funkcí. Komplexní diagnostika narušené komunikační schopnosti v dospělém věku. Mezioborová spolupráce – neurologie, geriatrie, foniatrie, psychologie, psychiatrie.

4. Afázie, příčiny vzniku, klasifikace, symptomatologie. Přístupy diagnostické a terapeutické. Logopedická intervence jako součást komplexní péče o afatiky.

5. Dysartrie – vymezení, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diagnostické matriály. Logopedická terapie.

6. Dysfagie – poruchy polykání v dospělosti a ve stáří. Etiologie, symptomatologie, diagnostika a logopedická terapie.

7. Koktavost u dospělých osob. Logopedická terapie, individuální, skupinové terapeutické přístupy.

8. Komunikace a její narušení u osob s Alzheimerovou chorobou, s demencí, s Parkinsonovou chorobou.

9. Vyšetření řečových funkcí osob po CMP.

10. Vliv narušené komunikační schopnosti na rodinné prostředí dospělých osob. Zajištění včasné logopedické intervence v rámci resortu zdravotnictví, resortu práce a sociálních věcí. Dopad narušené komunikační schopnosti na kvalitu života dospělého jedince.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

- Studenti zpracují seminární práci dle zadání vyučující.

- Splnění průběžných vědomostních testů.

- Tvorba materiálů pro diagnostiku a terapii získaných poruch řeči.

- Ústní zkouška.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html