SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Historic and Philosophic Contex of the Handicaped Persons State - OPNO3S301A
Title: Historicko-filozofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)
The subject represents, at the level of contemporary knowledge, the history of the reflection of the majority society's relationship with disadvantaged people. It focuses in particular on the issue of occurrence, survival and support of people with disabilities. Its aim is to acquaint students with the historical-philosophical connections with the world of people with disabilities and their special needs throughout the ages. The most important Czech and world personalities will be presented in the context of the search for educational methods for people with disabilities. Students will be familiar with current special pedagogic literature and the latest research in this area.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednáška 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 26 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava zápočet: 20 hodin celkem

Pžímá výuka, v případě distanční výuky  práce v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)

BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti: hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.ISBN 86039-30-7.

TITZL, B. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.nISBN 80-902518-0-3.

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2016. ISBN 978-80-7290-874-5.

MUŽÁKOVÁ, M. Odlišnost jako dar.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2019. ISBN 978-80-7603-016-9.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky.Rubrika Objevujeme zapomenuté.Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Obsah:

1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk.

2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice.

3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče.

4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech.

5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces.

6. Lidská práva osob se zdravotním postižením

7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami.

8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením.

9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením

10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Splnění zkoušky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html