SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speech therapy II - Speech fluency disorders, neurogenic disorders - OPNO3S203A
Title: Logopedie II - Poruchy fluence řeči, neurogenní poruchy
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Horynová
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)
The aim of the course is to acquaint students with current theoretical knowledge in the field of communication disability at school age and adolescence on the basis of our and abroad professional sources. Attention is paid to pupils with phonetic-phonological difficulties, specific language impairment at school age, stuttering, cluttering, myofunctional disorders, dysarthria, voice disorders. In the seminars, students will focus on gaining practical experience in the diagnostic process and in the creation of therapeutic procedures. The difficulties related to communication disorders at school age will be reflected.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 36 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Povinná literatura:

LECHTA, V. a kol.Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7178-961-5.
LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-
643-8.

Doporučená literatura:

DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-
7315-075-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
Kolektiv autorů. Koktavost v kazuistikách: úspěchy a nezdary terapie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2478-2.

NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
VÍTKOVÁ, M. ed. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přeprac. a rozšíř. vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9

Další aktuální odborné zdroje budou doporučovány v rámci seminářů.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

Obsah:

Dopad vývojové dysfázie na vzdělávání žáků.

Koktavost (balbuties). Etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostické materiály.

Breptavos t(tumultus sermonis). Etiologické faktory, symptomatologie, diagnostika. Diferenciální diagnostika koktavosti a braptavosti.

Terapie koktavosti v kontextu nových vědních poznatků.

Dysartrie a verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Diagnostika a možné terapeutické přístupy u žáků s dysartrií, s verbální dyspraxií.

Poruchy hlasu, etiologie, klasifikace, symptomy. Logopedická intervence v rámci komplexní péče.

Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu zdravotnictví. Poradenství. Legislativa.

Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v období dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu školství. Poradenské služby pro žáky s narušenoukomunikační schopností a jejich rodiče. Legislativa.

Inkluzivní vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Podpůrná opatření v rámci vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

Aktivní účast na seminářích. 

Vypracování zadaných úkolů a jejich prezentace.

Splnění průběžných testů.

Ústní zkouška.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html