SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speech Therapy I - Neurodevelopmental disorders of speech and language, resonance disorders, voice disorders - OPNO3S104A
Title: Logopedie I - Neurovývojové poruchy řeči a jazyka, poruchy rezonance, hlasové poruchy
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the course is to acquaint students with disorders that occur in speech development. Attention will be focused on a wide range of difficulties in speech development. Students will be oriented in the field of speech development and delayed speech development, developmental dysphasia, verbal dyspraxia. They will learn about the development of speech in children with orofacial cleft and subsequently palatolalia. The subject is devoted to current scientific opinions in the area of neurodevelopmental disorders of language and speech. As part of the seminars, students will gain knowledge about speech therapy intervention in early and preschool age, about diagnostic materials and possible therapeutic approaches for children with impaired speech development and impaired communication skills.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 24 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Povinná:

DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:PedFUK, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0.

LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

LECHTA,V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.

LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN978-80-7367-464-9.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.

Doporučená:

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:ePRESS, 2008. EAN: 9788025118290

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 200.ISBN80-902536-2-8

HARTMANN, B., LANGE, M.Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 9788073870218.

KLENKOVÁ, J.Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007.  ISBN 978-80-903863-0-3.

NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.

SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2014. ISBN978-80-247-4239-7

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.

Další aktuální odborné zdroje budou studentům doporučovány v rámci seminářů.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

Obsahové vymezení:

  1. Ontogeneze řeči, patologie ve vývoji řeči. Narušený vývoj řeči. Děti rizikové z hlediska vývoje řeči.
  2. Logopedická intervence v raném a předškolním věku zaměřena na diagnostiku narušené komunikační schopnosti. Diferenciální diagnostika v rámci narušeného vývoje řeči. Principy logopedické intervence a mezioborové spolupráce v kontextu logopedické intervence.
  3. Úrovně logopedické diagnostiky. Vyšetřovací metody, techniky, postupy. Diferenciální diagnostika.
  4. Fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy.  Logopedická diagnostika a terapie.
  5. Specificky narušený vývoj řeči. Vývojová dysfázie – neurovývojová porucha, její etiologie, symptomatologie, možnosti logopedické intervence. Využití testových materiálů, standardizovaných a nestandardizovaných nástrojů, testových baterií u vývojové dysfázie. Prognóza ve vývoji a vzdělávání.
  6. Vývoj řeči u dětí s vrozenou vývojovou vadou – s orofaciálním rozštěpem, specifika ve vývoji řeči. Narušení komunikační schopnosti u rozštěpových dětí. Palatolalie, logopedická diagnostika a terapie.
  7. Mutismus, jeho etiologické faktory, dělení, diagnostické a terapeutické přístupy, mezioborová spolupráce.
  8. Dětská afázie, přístupy k dětem s afázií v kontextu současných poznatků.
  9. Dysartie u dětí. Poruchy příjmu potravy a poruchy polykání v dětském věku.
  10. Vývoj řeči dětí s mentálním postižením, vývoj řeči u dětí s tělesným postižením, vývoj řeči dětí s poruchami autistického spektra. Možnosti logopedické intervence.
  11. Poradenské služby pro děti v raném a předškolním věku, role logopeda v poradenství. Zajištění logopedické intervence v rezortu školství, zdravotnictví a v sociálních službách. Nestátní instituce.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

- Zpracování materiálů k logopedické intervenci u dětí v raném a předškolním věku

- Splnění průběžných vědomostních testů

- Ústní zkouška

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html