SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Surdopedy III - OPNO1S118A
Title: Surdopedie III
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 30 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO1S111A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (11.09.2023)
The aim of the course will be to introduce students to the development of oral communication methods in the education of people with hearing impairment in the world and in our country, including the current situation. In addition, to highlight modern technologies in hearing therapy with a focus on hearing prosthetics. Current possibilities of inclusive education and support measures. The course will include seminars with opportunities for practical practice of sending, sign language and discussion of practical problems related to the everyday life of people with hearing impairment.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka seminářů a přednášek v ZS 21/22 je plánována v běžném prezenčním režimu, v případě zhoršení epidemiologické situace a příslušného nařízení MZ bude realizována v prostředí MS Teams dle pravidelného rozvrhu, každá vyučující má založenou svou týmovou skupinu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (13.09.2021)

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9.

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

HÁDKOVÁ, K.Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8.

TARCSIOVÁ, D. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsobyprekonávaniaichkomunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9.

VYMLÁTILOVÁ, E. Kandidáti a uživatelé kochleárního implantátu. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009, s. 84–91. ISBN 978-80-86792-23–1.

VYMLÁTILOVÁ, E. Kochleární implantáty – zkušenosti s dětmi s kombinovaným postižením. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009. S. 108-112. ISBN 978-80–86792-23-1.

Doporučená literatura:

JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.

POUL, L. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Praha: Svoboda 1992. ISBN 80-210-1479-2.

PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2.

STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění. Praha: MZ ČR, 1998, ISBN 80–903035-0-1.

https://obchod.portal.cz/Foto/sample/eknihy/pdf/sluchove_postizeni.pdf

http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-sp/html5/index.html?&locale=CSY&archive=http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-po.xml

http://katalogpo.upol.cz/wp-content/uploads/katalog-sp.pdf

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (13.09.2021)

Obsah přednášek:

1. Komunikační proces, role funkční komunikace ve společnosti, charakteristika jednotlivých komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. Řeč, vývoj řeči a jazykové roviny z hlediska obsahové, artikulační, gramatické stránky a modulačních faktorů řeči u nedoslýchavých a ohluchlých osob.

2. Vývoj a specifika orálních komunikačních přístupů u nás a ve světě (auditivně-orální, auditivně-verbální, přirozený oralismus, mateřská reflektivní metoda). Sluchová výchova.

3. Kochleární implantáty. Raná péče a rehabilitační intervence (sluchová, řečová výchova a odezírání) po kochleární implantaci u dětí v raném a předškolním věku, Centra kochleárních implantací, faktory ovlivňující rehabilitaci, testy zaměřené na sluchovou percepci, produkci a srozumitelnost řeči (používané u nás i v zahraničí).

4. Výběr a zařazení do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a základní školy pro sluchově postižené (kritéria, role SPC, výhody a nevýhody škol pro sluchově postižené).

5. Prvopočáteční čtení a psaní, globální čtení, čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem, Kaufmanův subtest,výzkumy.

6. Specifické rysy osvojování českého jazyka a vývoje čtenářských dovedností u osob s prelingválním sluchovým postižením.

Obsah seminářů:

  1. Zásady funkční komunikace u nedoslýchavých a ohluchlých osob.
  2. Charakteristika problematických aspektů v procesu komunikace u osob se sluchovým postižením, komunikační bariéry.
  3. Nácvik a opakování základních komunikačních frází ve znakovém jazyce.
  4. Problematika RHB před a po kochleární implantaci
  5. Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací
  6. Nácvik a opakování základních komunikačních frází ve znakovém jazyce.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (10.09.2022)

Předmět je zakončen ústní zkouškou, podmínkou k možnosti jejího absolvování je vypracování prezentace zadané v rámci seminářů a její prezentace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html