SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speach Therapy III - OPNO1S117A
Title: Logopedie III
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Horynová
Teacher(s): Mgr. Ing. Jana Horynová
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Co-requisite : OPNO1S119A
Pre-requisite : OPNO1S110A
Is co-requisite for: OPNO1S119A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
During the course, students will get to know individual types of acquired neurogenic speech disorders in adulthood and old age, with their etiology, symptomatology, speech therapy and diagnostic options as a part of complex rehabilitation for acquired neurogenic disorders and diseases. Students will be introduced to the issues of eating disorders and swallowing disorders that are related to acquired neurogenic disorders. As a part of the seminars, students will gain practical experience in the application of diagnostic materials, tests and batteries that current speech therapy uses for people with neurogenic disorders in adulthood and old age.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. 

Literature -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

 

CSÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál, 2007.  ISBN 978-80-7367-316-1.
FROSTOVÁ, J.  Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU, 2010. ISBN978-80-210-5355-7.

LECHTA, V., CZÉFALVAY, Z. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN9788026203643

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-159-4.

KOŠŤÁLOVÁ, M., CSÉFALVAY, Z., REKTOROVÁ, I., BEDNAŘÍK, J. Vyšetření fatických funkcí [VFF]: výkony pacientů s afázií. In Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 2013. ISSN 1210-7859.
KULIŠŤÁK, P., LEHEČKOVÁ, H., MIMROVÁ, M., NEBUDOVÁ, J.: Afázie. Praha,Triton 1997. ISBN…

LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7178-961-5.

LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-464-9.

KOŠŤÁLOVÁ, M. Screening fatických poruch: The Mississippi AphasiaScreening Test (MASTcz). In Neurologie pro praxi. 2011. ISSN 1213-1814

NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Obsah:

1. Vymezení oblasti získaných neurogenních poruch komunikace.

2. Proces komunikace a jeho poruchy v dospělosti a ve stáří. Přetrvávající a získané formy narušené komunikační schopnosti.

3. Stárnutí – důležité diagnostické momenty v oblastech dílčích funkcí. Komplexní diagnostika narušené komunikační schopnosti v dospělém věku. Mezioborová spolupráce – neurologie, geriatrie, foniatrie, psychologie, psychiatrie.

4. Afázie, příčiny vzniku, klasifikace, symptomatologie. Přístupy diagnostické a terapeutické. Logopedická intervence jako součást komplexní péče o afatiky.

5. Dysartrie – vymezení, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diagnostické matriály. Logopedická terapie.

6. Dysfagie – poruchy polykání v dospělosti a ve stáří. Etiologie, symptomatologie, diagnostika a logopedická terapie.

7. Koktavost u dospělých osob. Logopedická terapie, individuální, skupinové terapeutické přístupy.

8. Komunikace a její narušení u osob s Alzheimerovou chorobou, s demencí, s Parkinsonovou chorobou.

9. Vyšetření řečových funkcí osob po CMP.

10. Vliv narušené komunikační schopnosti na rodinné prostředí dospělých osob. Zajištění včasné logopedické intervence v rámci resortu zdravotnictví, resortu práce a sociálních věcí. Dopad narušené komunikační schopnosti na kvalitu života dospělého jedince.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

- Studenti zpracují seminární práci dle zadání vyučující.

- Splnění průběžných vědomostních testů.

- Tvorba materiálů pro diagnostiku a terapii získaných neurogenních poruch řeči.

- Ústní zkouška.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html