SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speech Therapy I - OPNO1S104A
Title: Logopedie I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: http://výuka bude zahájena vzhledem k epidemiologické situaci on-line, informace studenti obdrží e-mailem
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Horynová
Teacher(s): Mgr. Ing. Jana Horynová
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Co-requisite : OPNO1O101A, OPNO1Q102A, OPNO1S103A, OPNO1S105A, OPNO1S106A, OPNO1S107A, OPNO1S121A
Is co-requisite for: OPNO1O101A, OPNO1Q102A, OPNO1S103A, OPNO1S105A, OPNO1S121A, OPNO1S107A, OPNO1S106A
Is pre-requisite for: OPNO1S112A, OPNO1S110A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
Students will be acquainted with diagnostic procedures and methods that are used in children as a part of diagnostic process of speech development and developmental speech and language disorder.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. 

Literature -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:PedFUK, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0.

LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

LECHTA,V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.

LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN978-80-7367-464-9.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:ePRESS, 2008. EAN: 9788025118290

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 200.ISBN80-902536-2-8

HARTMANN, B., LANGE, M.Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 9788073870218.

KLENKOVÁ, J.Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007.  ISBN 978-80-903863-0-3.

NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.

SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2014. ISBN978-80-247-4239-7

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Obsahové vymezení:

  1. Ontogeneze řeči, patologie ve vývoji řeči. Narušený vývoj řeči. Děti rizikové z hlediska vývoje řeči.
  2. Logopedická intervence v raném a předškolním věku zaměřena na diagnostiku narušené komunikační schopnosti. Diferenciální diagnostika v rámci narušeného vývoje řeči. Principy logopedické intervence a mezioborové spolupráce v kontextu logopedické intervence.
  3. Úrovně logopedické diagnostiky. Vyšetřovací metody, techniky, postupy. Diferenciální diagnostika.
  4. Fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy.  Logopedická diagnostika a terapie.
  5. Neurovývjové jazykové poruchy. Vývojová dysfázie – neurovývojová porucha, její etiologie, symptomatologie, možnosti logopedické intervence.Využití testových materiálů, standardizovaných a nestandardizovaných nástrojů, testových baterií u vývojové dysfázie. Prognóza ve vývoji a vzdělávání.
  6. Vývoj řeči u dětí s vrozenou vývojovou vadou –s orofaciálním rozštěpem, specifika ve vývoji řeči. Narušení komunikační schopnosti u rozštěpových dětí. Palatolalie, logopedická diagnostika a terapie.
  7. Mutismus, jeho etiologické faktory, dělení, diagnostické a terapeutické přístupy,mezioborová spolupráce.
  8. Dětská afázie, přístupy k dětem s afázií v kontextu současných poznatků.
  9. Dysartie u dětí. Poruchy příjmu potravy a poruchy polykání v dětském věku.
  10. Vývoj řeči dětí s mentálním postižením, vývoj řeči u dětí s tělesným postižením, vývoj řeči dětí s poruchami autistického spektra. Možnosti logopedické intervence.
  11. Poradenské služby pro děti v raném a předškolním věku, role logopeda v poradenství. Zajištění logopedické intervence v rezortu MŠMT, ministerstva zdravotnictví a v sociálních službách. Nestátní instituce.
Course completion requirements -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

- at least 80 % participation in lessons

- seminar work - the case study of a person with acquired neurogenic speech disorder

-  oral exam

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html