SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Contemporary Educational Technology I. - OPNI2I103A
Title: Soudobé vzdělávací technologie I
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Pre-requisite : OPNI2I102A
Is pre-requisite for: OPNI2I115B, OPNI2I114B
Annotation -
Last update: Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. (28.12.2017)
The course builds on the previous themes oriented on didactic of the technical subjects, especially in the thematic units of educational technology. The course focuses on practical aspects of implementation contemporary development of educational technology, mainly constructivist theory of learning, constructive approaches to education and relevant teaching methods. In accordance with the prevailing didactic methodological orientation of the second cycle of study. the goal is to develop didactically and technically appropriate manner of the participants to transform the acquired knowledge and skills to real learning activities with constructive, respectively problem and project-based focus on the use of ICT, and thus improve the overall fitness of students in the direction of practical application of ICT in education.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.02.2021)

Vzhledem k současné situaci bude výuka prozatím probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k online výuce a informace o prostředí. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.

Literature - Czech
Last update: Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. (28.12.2017)

BRDIČKA, B. Učení s počítačem. Praha : PřF UK, 1996. 
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/. 
Portály zabývající se danou problematikou - především Učitelský spomocník, RVP.cz, Česká škola, eTwinning ad. 
Zdroje Internetu odkazované ze stránek kurzu 
Materiály a soubory předávané v průběhu semestru

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (01.02.2021)

Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.

Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné vědomosti při řešení praktických problémů.

Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu

Syllabus -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (01.02.2021)
  • Cognitivist and constructivist aspects psycho-didactic systems
  • Instructive, constructive and connectivistic educational environment
  • Current concepts and tools for constructive learning
  • Constructivist learning applications
  • Methodology of educational projects
  • Virtual Environment and eLearning
  • Methodological aspects of the implementation of constructive methods of education
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (01.02.2021)
  • Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů
  • Vytvoření a obhájení zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu

Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě uvedené literatury a informačních zdrojů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html