SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar for preparation of a diploma thesis - OPNH4H043A
Title: Seminář k přípravě diplomové práce (hudební výchova)
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 23 (9999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Teacher(s): doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)
Following the experience of developing a bachelor's thesis, deepening the orientation in the basic stages of scientific research work and in research methods. Closer knowledge of methodological problems of selected music psychological and didactic topics.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

Obecnější cíle:

·         respektovat logiku a etapový charakter vědeckovýzkumné práce v hudební pedagogice;

·         dbát na etiku práce s informačními zdroji;

·         znát klasifikaci a charakteristiku teoretických a empirických výzkumných metod, použitelných při řešení diplomové práce s výzkumným zaměřením v oboru;

Konkrétní cíle:

·         zopakovat získané poznatky z řešení bakalářské práce;

·         prostudovat dostupné dokumenty k diplomové práci fakultní i katedrální povahy;

·         zvážit volbu tématu diplomové práce podle metodiky SMART;

·         stanovit cíle teoretické části diplomové práce;

·         strukturovat teoretickou část práce s ohledem na stanovené cíle a běžný úzus požadovaných kapitol;

·         stanovit předmět zamýšleného výzkumu, jeho cíle a základní pracovní hypotézy;

·         plánovat organizační průběh výzkumu a jeho metodiku;

·         znát způsoby kvantitativní a kvalitativní analýzy zkoumaných jevů;

·         strukturovat výzkumnou část práce dle požadovaného sledu kapitol;

·         diskutovat nad možností využití jednotlivých empirických metod při výzkumu hudebně výchovné praxe;

·         koncipovat test základních hudebních schopností;

·         navrhnout průběh individuální prověrky kvality pěveckého projevu žáka a odpovídající škály hodnocení;

·         navrhnout rozvrstvení kvality libovolné hudební dovednosti jak podklad pro slovní hodnocení;

·         konstruovat anamnestický dotazník;

·         navrhnout hudebně tvořivou situaci a způsob identifikace hudební tvořivosti žáka;

·         zkonstruovat sémantický diferenciál pro práci se zvolenou ukázkou hudební skladby.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

2 kredity/60 hod: 12 hodin přímé výuky, 10 hodin plnění průběžných úkolů, 12 hodin samostudium, 6 hodin koncipování individuální prověrky hudebnosti, 20 hodin samostatné práce na přípravných fázích řešení diplomové práce (ve spolupráci s vedoucím práce).

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (26.01.2023)

Základní studijní literatura:

VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum 2017.

Doporučená literatura:

HOLAS, M, VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha : SPN 1987.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998.

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido 1996.

POLACH, E. Pravidla sazby diplomových prací. České Budějovice 1997.

Bui, Yvonne N. How to Write a Master′s Thesis. University of San Francisco, 2014. ISBN: 978-1452203515.

Murray, R. How to write the thesis. Buckingham : Open University Press, 2002. ISBN: 978-0335207190.

Winstanley, C. Writing a Dissretation for Dummies. Chichester : John Wiley&Sons, Ltd, 2009. ISBN 978-0-470-74270-9

Další literatura dle tématu diplomové práce.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (23.02.2023)

 Předmět bude vyučován prezenčně za podpory kurzu v Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14902

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

1. Repetitorium poznatků z přípravy bakalářské práce. Specifika práce diplomové. Testy hudebních schopností a dovedností –využití empirických prověrek hudebnosti. Organizace experimentu – pretest, retest

2. Individuální prověrka hudebnosti. Ratingová metoda v Hv, kritéria a škály pro hodnocení pěveckého projevu a dalších hudebních aktivit. Slovní hodnocení v Hv.

3. Sémantický diferenciál v práci s poslechovou skladbou. Psychologie hudebního vnímání a prožívání. Vizualizace poslechu

4. Anamnestický dotazník jako prostředek zkoumání struktury hudebnosti. Vliv masmédií na rozvoj hudebnosti. Hudební zájmy žáka, preference, postoje, formování jeho hudebního vkusu.

5. Projektivní metoda v HV, kritéria hodnocení tvořivých projevů. Identifikace hudební tvořivosti žáka (z hlediska struktury a dynamiky tvořivé osobnosti, tvořivého procesu, výsledku tvořivé práce a tvořivé situace).

6. Principy tvořivé intonace jako námět pro experimentální vyučování. Plánování experimentálního vyučování (algoritmy rozvoje intonačních, sluchových a tvořivých dovedností).

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

Strukturace teoretické a výzkumné části diplomové práce, specifikace předmětu, cílů a základních pracovních hypotéz diplomové práce

Odevzdání  konceptu individuální prověrky hudebnosti

Drobné seminární úkoly pramenící z probíraných témat

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html