SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Music in Contemporary School II - OPNH4H041A
Title: Hudba v současné škole II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Jiřina Marešová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNH4H031A
Annotation - Czech
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (05.10.2020)
Předmět navazuje na Hudbu v současné škole I a připravuje budoucího pedagoga zvláště na práci s poslechovými skladbami v rámci hodin hudební výchovy na střední škole. Důraz je kladen na funkční propojení poslechu s praktickými činnostmi, didaktický postup práce s poslechovou skladbou, hudební aktivity zaměřené na vnímání jednotlivých složek hudby (hudebně výrazové prostředky apod.). Studenti se učí vést žáky k estetickému vnímání skutečnosti, potřebě uměleckého prožitku a též k osvojování poznatků v širších souvislostech. The course builds on Music in the current school I and prepares future teachers, especially for working with listening compositions in music lessons at high school. Emphasis is placed on the functional connection of listening with practical activities, the didactic process of working with the listening composition, musical activities focused on the perception of individual components of music (musical means of expression, etc.). Students learn to lead students to an aesthetic perception of reality, the need for artistic experience and also to acquire knowledge in a broader context.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (23.01.2023)

3 kredity/90 hod.: 12 hod. semináře, 38 hod. příprava na semináře, 40 hod. tvorba seminární práce

Literature - Czech
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (05.10.2020)

BEZDĚK, J. Soudobá hudba před tabulí. Plzeň: FPE ZČU, 2008. ISBN 978-80-7043-669-1.

HERDEN, J. Hudba pro děti. Praha : Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-522-X

HERDEN, J. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha: Scientia, 1997. ISBN 978-80-7183-087-0.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole. Základní a výběrová řada. Hradec Králové: Tandem, 1997-2019.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. Praha: UK, Pedagogická fakulta. ISSN 1210-3683.

 

Forney, Ch., Dell´Antonio, A., Machlis, J. The Enjoyment of Music. London, New York : Norton&Company, 2013. 449 pp. ISBN 978-0-393-91255-5. Available on: http://dl.booktolearn.com/ebooks2/art/music/9780393912555_the_enjoyment_of_music_95f3.pdf

Hess, C.A. Experiencing Latin American Music. University of California Press. 444 pp. ISBN 9780520285583.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (23.01.2023)

Specifičnost práce s poslechovými skladbami na střední škole

Činnostní a integrativní pojetí poslechu hudby

Vnímání hudebního díla v historickém kontextu a ve vztahu k ostatním druhům umění

Metodické náměty pro práci s poslechovými skladbami na střední škole

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (30.01.2023)

1) Aktivní účast v hodinách (90% docházka)

2) Seminární práce: příprava na poslechovou část vyučovací hodiny na střední škole (vložení přípravy do Moodlu) a její prezentace v semináři

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html