|
|
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (01.02.2024)
Přímá výuka: přednášky 12 hod., cvičení 12 hod. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 45 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin Příprava na zápočet: 23 hodin https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15167 |
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (01.02.2024)
Základní studijní literatura: ADAMS, Ricci. MusicTheory.net [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: https://www.musictheory.net/exercises BEYERLE, Gregor. Studio One: Getting Started [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: https://www.presonus.com/products/Studio-One/getting-started Get Started Fast with Avid Sibelius. Avid Blogs [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: http://www.avidblogs.com/get-started-fast-with-sibelius/ GIOIA, Kenny. REAPER 5 Explained [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: http://www.kennymania.com/reaper-videos/ GOULD, Elaine. Behind bars: the definitive guide to music notation. London: Faber Music, 2011. ISBN 978-057-1514-564. HESS, George. MuseScore in Minutes [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: https://musescore.org/cs/tutorials VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na lI. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran. VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9. Doporučená literatura: JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X. HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683. Osnovy Hv běžných škol a škol s rozšířenou Hv, ostatní alternativní učebnice Hv, metodické příručky, RVP. HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2. HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Notová příloha. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 385 stran. ISBN 978-80-7290-793-9. Payne, D. Essential Skills for Promoting a Lifelong Love of Music and Music Making. Available on: https://www.mtna.org/MTNA/Learn/Essential_Skills_Series/Essential_Skills.aspx. The Online Teacher Resource. Basic Music Skills You Need to Learn in School. Available on: https://www.teach-nology.com/subjects/music/teachers/. Baclija Susic, B., Zupanic Benic, M. Different Teaching Methods in Music Education and Achievement Motivation. Available on: https://bib.irb.hr/datoteka/907475.ICERi_panjolska_Blaenka_Marijana_Music_education.pdf. |
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (28.01.2022)
1. Aim and content of music education, conception of music education, position of music education in the system of education, curricular documents and textbooks of HV, schools with extended teaching of music education, didactic principles in teaching HV, methods and forms of teaching. 2. Introduction to notation programs and music technologies suitable for high school at the 2nd level of elementary school. 3. The concept of the role of teacher and student in mutual communication with the work of art, listening methodology, design of the lesson, types of listening lessons, didactic interpretation of the musical work. 4. Aspects of the application of non-artificial music in HV, musical activities associated with non-artificial music, practical acquisition of a methodical series of rhythmic skills development. 5. Methodology of development of singing and intonation skills. Aesthetic-educational work with songs, choice of song, methodical procedure of practicing monophonic, two-voiced and polyphonic. 6. Music technology as a means of developing musical skills and acquiring and practicing musical knowledge in music education. 7. Modernization of music education process (visualization, project teaching, integrative concept of HV, polyesthetic education. Didactic aids in HV, motivation for active activity concept of HV, practical acquisition of methodical series of development of tool skills. 8. Methodology of development of creative expressions of pupils, education for creativity. |
|
||
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (28.01.2022)
|