SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Information technology in music education - OPNH2H116A
Title: Informační technologie v hudební výchově
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBH4H111C
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (05.02.2019)
Obsahem výuky je seznámení studentů s možnostmi elementárního využití třech základních hudebních technologií a možnostmi jejich didaktického využití v hudební pedagogice. 1/ Studenti si osvojí základní dovednosti v práci s notačním programem: jako nástroje v procesu pedagogické přípravy na vyučování, ale také jako nástroje pro tvorbu učebních materiálů a rozvoj hudební kreativity žáků. 2/ Studenti si osvojí základní dovednosti v práci s volně stažitelným hudebně střihovým / hudebně-produkčním programem (DAW technologie). Prostřednictvím této technologie vytváří didaktické materiály, které lze v pedagogické praxi uplatnit k aktivizaci v rámci poslechových činností, vytváření podkladů pro vokální a instrumentální činnosti žáků, ale také při teoretických rozborech hudební formy aj. Vytvářejí vlastní aranžmá a doprovody pro písně nebo skladby, ale také umožňují žákům rozvíjet jejich hudební kreativitu prostřednictvím vlastní tvořivé činnosti. 3/ Studenti vytvářejí interaktivní a multimediální didaktické materiály s využitím prezentační technologie. Důraz je kladen na praktické využití v pedagogické praxi různých školních institucí (základní, střední nebo základní umělecké školy).
Descriptors - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (29.01.2021)

Výuka se bude v LS 20/21 konat distančně.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (05.02.2019)

Doporučená literatura:

ZELINGER, Ivo. Notografie. České Budějovice: Supraphon, o. p., 1986.

VONDRÁČEK, Josef. Sibelius: notace skladeb na počítači. Brno: CP Books, 2005, 293 s. ISBN

80-251-0673-X.

WATSON, Scott. Using Technology To Unlock Musical Creativity. 2011. New York: Oxford

University Press, 2011. ISBN 978-0-19-974276-9.

FREEDMAN, Barbara. Teaching music through composition: a curriculum using technology. New

York: Oxford University Press, c2013, xxxiii, 301 p. ISBN 01-998-4062-8.

BURNS, Amy M. Technology integration in the elementary music classroom. Milwaukee: Hall

Leonard, 2008. ISBN 978-142-3427-575.

LANGOL Stefani a kol. Sequencing and music production. Van Nuys, CA: Alfred, 2007. ISBN 07-

390-4077-4.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (05.02.2019)

1) Zápis v notačním programu(výběr z jedné možnosti):

a) Přepis do digitální notace - kritéria kladného hodnocení:

•               Libovolný výběr písně, doporučeno uplatnit různorodost a žánrovou pestrost: repertoár lidový i umělý (hudba artificiální i neartificiální).

•               Skladba obsahuje název, autora hudby, autora textu, interpreta aj.

•               Notace odpovídá pravidlům notografie.

•               Notová sazba pro vokální part je doplněna akordickými značkami.

•               Píseň je ve vhodném hlasovém rozsahu

•               Možná jednoduchá úprava pro školní pěvecký sbor nebo instrumentální soubor.

b) Aranžmá pro libovolné obsazení (vokální, instrumentální nebo komb.) zapsaná do digitální notace - kritéria kladného hodnocení:

•          Libovolný výběr skladby / písně, podmínkou je praktická využitelnost v HV na ZŠ nespecializovaných na hudební výchovu.

•          Skladba obsahuje název, autora hudby, autora textu, interpreta aj.

•          Notace odpovídá pravidlům notografie.

•          Notová sazba bude obsahovat kompletní partituru a zvláště jednotlivé nástrojové party (klavírní výtah není třeba) v příslušném ladění.

 

2) Prokázání dovednosti práce v audio-střihovém a hudebně-produkčním programu formou (výběr z jedné možností):

a) přípravy audio-ukázek formového rozboru libovolného díla. Audio soubory doplnit

didaktickým průvodním materiálem s výkladem a využitím v hodině hudební výchovy nebo hudební nauky na druhém stupni ZŠ nebo SŠ. Ukázky jsou vytvořeny v audio-střihovém programu (Audacity, Cubase, Garageband, Logic Pro, Pro Tools, aj).

b) Přípravy hry/kvízu se zaměřením na rozvoj hudebně-sluchových schopností prostřednictvím poslechových činností. Cílovou skupinou didaktického materiálu budou žáci druhého stupně nespecializované ZŠ nebo SŠ. Příklad: „poznej, která skladba mezi zahranými nepatří; co mají všechny ukázky společné; jaký je rozdíl mezi dvěma ukázkami aj.“ Ukázky 

jsou vytvořeny v audio-střihovém programu. Audio soubory doplněny didaktickým průvodním materiálem s výkladem a využitím v hodině.

3) Vytvořit multimediální, fungující prezentaci následujících parametrů:

a) Osahuje text, obraz, grafiku, animaci, zvuk a hudbu.

b) Je interaktivní - uživatel může rozhodnout o tom, kam prezentace směřuje (užitím vnitřních hypertextových odkazů).

c) Zpracované téma a obsah odpovídá použití na druhém stupni nespecifikované ZŠ, ZUŠ (hudební nauka) nebo SŠ.

4) Aktivní účast na přednáškách.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html