SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Literature for Children and Youth - OPNG4G108C
Title: Didaktika literatury pro děti a mládež
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 11 / 11 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
MA Clemens Kafka, BA, M.A.
Annotation -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
The content of the course consists of a theoretical presentation of selected problem areas depending on individual didactic procedures and literary genres (in lectures) and didacticisation on the example of specific texts (in seminars), depending on literary genres that are understood as standardly suitable for didactic adaptation (e.g. small lyric, fairy tale, story), then on genres that are relatively modern (e.g. comics, picture books) and lastly on genres that are relatively new in the VCJ (e.g. the novel for young adults and teenage readers) and which involve working with large epic texts. The course does not neglect the phenomenon of mediation and also takes into account work with films intended for children or young people. The aim of the course is to present a comparative view of German-language literature for children and young people from the perspective of foreign language teaching, to make students aware of the importance of literature as a factor in the development of the child's personality, with an emphasis on the development of intercultural and social competences, which go hand in hand with the deepening of linguistic competences. 1/ First contacts with literature, conveying the sound and language images, concrete poetry - Working with melody and rhythm combined with language play. Using the example of various forms of minor lyric poetry from folk to original poetry (e.g. folk poetry; ballads; songs; dada; concrete poetry) 2/ Picture books. Graphic novels. Comics. Pictorial and/ or visual narrative. Picture books and comics in relation to language teaching (e.g. J. Bauer: Königin der Farben). Common and different features of picture books and comics. Communication in working with literary text. Working with art techniques and photography as additional components of literary education. 3) Fairy tales. Traditional and / or original fairy tales. Narrative prose with fairy tale motifs. Familiar stories in a familiar or unexpectedly new form conditioned by mediation in a foreign language. Work with the dramatisation of the text (Grimm Brothers' Fairy Tales). 4) Fantasy with a focus on creative writing (e.g. M. Ende: Die unendliche Geschichte). 5) Adventure novel. Robinzonade. Novels with an Indian theme. Working with the semantics of the text - the timelessness of the theme of friendship and its images in traditional literature. Working with film. (Karl May: Winnetou). 6) Contemporary novels for children and young people. Detective stories. Working with media and the internet as a component of literary education. (E. Kästner: Emil ind die Detektive, A. Steinhöfel: Rico, Oskar und die Tieferschatten). Stories of young adults. Working with musical texts as a component of literary education. (T. Bach: Marsmädchen; W. Herrndorf: Tschick). 7/ Memorial places in literature. Literature as a means of creating cultural memory (e.g. M. Presslr: Ein Buch für Hanna).
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Cílem předmětu je přiblížit studentům význam literatury jako součásti VCJ a dále jako faktoru při rozvíjení osobnosti dítěte a to s důrazem na rozvíjení interkulturních a sociálních kompetencí, s nimiž jde ruku v ruce také prohlubování jazykových kompetencí.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
 
Název předmětu  Didaktika literatury pro děti a mládež
Jazyk nemčina
Zakončení Z
Celková časová zátěž studenta 90
Odpovídající množství kreditů 3
 
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
 
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 min
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 min
Samostudium literatury (za semestr) 10
Práce se studijními materiály (za semestr)
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 40
 
Plnění předmětu
Seminární práce 10
Příprava na zápočet
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

ABRAHAM, Ulf; KEPSER, Matthis. Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5.

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

BETTELHEIM, Bruno. Kinder brauchen Märchen. 16. Auflage. München: Taschenbuchverlag, 1993. ISBN 3-423-35028-8.

BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

LENČOVÁ, Ivica. Literárny artefakt vo výučbe cudzích jazykov. Banská Bystrica, 2008. ISBN 978-8083-572-9.

KRUMM, H.J.; PORTMANN-TSELIKAS, P.R. (Hrsg.) Theorie und Praxis : Österreichische Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache in Österreich. Bd. 6/2002. Schwerpunkt: Literatur im DaF. Insbruck; Wien; München; Bozen : Studienverlag, 2003. ISBN 3-7065-1805-8.

O´SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9.

WERR, Christoph. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München : Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.

 

Syllabus - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

1) Práce s poezií – s rytmem a melodií. Práce s konkrétní poezií – jazykem a vizuálními vjemy zprostředkovanými poezií. Kreativní psaní inspirované poezií – akrostichon, limeriky, konkrétní/experimentální poezie.

2) Práce s obrázkovou knihou, obrazovými alby, grafickou novelou a komiksem. Využití postupů výchovné dramatiky. Práce s výtvarnými technikami a fotografií jako doplňkovými komponenty literární výchovy, které lze chápat jako input k práci s jazykem.

3) Pohádky. Práce s dramatizací textu. (Pohádky bratří Grimmů).

4) Mezipředmětové vztahy: a) ekologie (např. Ch. Nöstlinger: Das Städchen Drumherum, Nagle einen Pudding an die Wand) b) dějiny – téma druhé světové války (např. literatura z terezínského ghetta), téma Německé demokratické republiky (C. Rutsch: Meine freie deutsche Jugend) c) základy společenských věd (Christiane F.: Wir Kinder vom Bahnhof ZOO; Otfried Preußler: Čarodějův učeň).

5) Současný román pro děti a mládež: a) detektivní příběhy. Práce s filmem a internetem jako komponenta literární výchovy. (E. Kästner: Emil und die Detektive, A. Steinhöfel: Rico, Oskar und die Tieferschatten); b) příběhy mladých dospělých (W. Herrndorf: Tschick). Práce s charakteristikou postavy.

7) Adaptace klasických literárních děl v LPDM. (Např. J. W. Goethe, F. Schiller, G. E. Lessing).

Course completion requirements - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Aktive Teilnahme am Kurs

Didaktisierung eines beliebigen KJL-Textes

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html