SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literature for children and youth - OPNG4G041A
Title: Literatura pro děti a mládež
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 13 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Teacher(s): PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.
PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
The content of the course consists of theoretical foundations and a genre map of literature for children and youth (LPDM), which is approached from the perspective of the ontogeny of reading using an anthropological aspect that opens the way to literary texts primarily intended for children and older readers. The perspective of pedagogy and partly didactics of VCJ is also taken into account, as well as the filmic treatment of selected works and work with new media. The aim of the course is to provide students with a basic orientation in the field, with an emphasis on the intercultural aspects of reception, and to provide suggestions for the possible use of the acquired knowledge in teaching practice. The topics of the course are: the position of LPDM within the generally understood notion of literature, comparison of literary scientific views on LPDM in the Czech Republic and in German-speaking countries; specificity and function of LPDM; genre spectrum of LPDM with regard to intercultural aspects of reception. century (Christian Morgenstern, Ernst Jandl), poetry as a literary mirror of the customs and traditions of culture; b) fairy tale - characteristics, stratification of the genre (Brothers Grimm); c) traditional adventure novel (Robinson Crusoe, books with Indian themes, science fiction - Joachim Heinrich Campe, David Wyss, Karl May); d) development trends in prose for children since the beginning of the 20th century, the 20th century, the 20th century and the 20th century. (d) developments in children's literature: stories grounded in reality (Erich Kästner and/or the work of contemporary authors - Andreas Steinhöfel), stories with fairy tale and fantasy motifs (Otfried Preußler, Christine Nöstlinger); (d) literature for young people: changing paradigms at the turn of the 1960s and 1970s. (Peter Härtling, Renate Welsh, Jutta Treiber, Gudrun Pausewang, Mirjam Pressler), contemporary prose (Thomas Bach, Wolfgang Herrndorf), stories with a past theme (reflection of World War II - Mirjam Pressler); e) fantasy (Kirsten Boie, Michael Ende, Cornelia Funke, James Krüss); g) Contemporary comics.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Garant prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
   
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Zk
   
Přímá výuka 12 hodin
Přednášky: 1
Cvičení: 0
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 17 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 12 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.02.2024)

CORNEJO, R., ARNOLD, H., ZEIDLER, H. B. Deutschprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3.

 

EWERS, H.-H. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur. Mit einer Auswahlbibliograhie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 3-8252-2124-5.

 

SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien: Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9.

 

LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren: Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4.

 

MAIER, K. E. Jugendliteratur: Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn: Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5.

 

WEINKAUFF, G., von GLASENAPP, G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn: Verlag Ferdinand Schöningh, 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7.

 

WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Weimar-Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 20022. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar-Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 2008. ISBN 978-3-426-01980-6

Requirements to the exam - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Znalost odborné literatury (Weinkauff, Glaenapp), znalost prezentací (viz MOODLE).

Zkouškové otázky jsou identické s otázkami z LPDM ke SZZk.

Součástí zkoušky je prezentace jednoho z titulů LPDM dle vlastního výběru.

Součástí hodnocení je vypracování portfolia na základě materiálů v MOODLE (vypracování vybraných okruhů) + tři čtenářské záznamy ze seznamu povinné četby, a to dle vlastního výběru.

 

Povinná četba / Pflichtlektüre

a)        H. Hoffmann: Struwwelpeter / Ježipetr;

b)       J. und W. Grimm: Kinder und Hausmärchen – Auswahl/ Dětské pohádky - výběr;

c)        Ein traditioneller Abenteuerroman (Robinsonade oder Indianerbuch) oder ein Roman von E. Kästner (Abenteuerroman aus dem 20. Jahrhundert) / tradiční dobrodružný román (robinzonáda nebo ppříběh s indiánskou tematikou) či jeden román od Erich Kästnera – dle vlastního výběru;

d)       ein beliebiges Werk von O. Preußler und M. Ende (Kinderroman mit den Märchenromanen oder Fantasy) / jedno dílo s pohádkovými či fantazijními motivy nebo fantasy od O. Preußlera nebo M. Endeho dle vlastního výběru;

e)        ein realitätsbezogener Roman (z. B. A. Steinhöfel - Rico, Oskar und Tieferschatten, W. Herrndorf: Tschick) / příběh zakotvený v realitě;

f)         ein Werk mit dem Thema des 2. Weltkrieges  (z. B. ein Werk von Mirjam Pressler oder Kirsten Boie) / jedno dílo s tématem 2. světové války dle vlastního výběru (např. z tvorby Mirjam Presslerové nebo Kirsten Boiové)

Doporučená četba z rakouské literatury / empfohlene Lektüre (österreichische Literatur) : jedno dílo od Ch. Nöstlingerové dle vlastního výběru / ein beliebiges Werk von Ch. Nöstlinger.

Forma zkoušky: kolokvium

Syllabus - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

1. Různá vymezení LPDM; literatura pro děti a/versus literatura pro mládež / Unterschiedliche KJL-Definitionen; Kinderliteratur und/versus Jugendliteratur

2. Obrázková knížka a poezie pro děti; současné trendy v oblasti bildebuchu - obrazová alba / Bilderbuch und Kinderlyrik; gegenwärtige Entwicklungstendenzen - Bilderalben

3. Tradiční pohádky (lidové pohádky, pohádky bratří Grimmů) / Märchen I (Volksmärchen, Gattung Grimm)

4. Autorské pohádky, příběhy s pohádkovými a fantazijními motivy / Märchen II (Kunstmärchen, Kinderromane mit den Märchen- und Fantasiemotiven)

5. Dobrodružný román I (tradiční romány - robinzonády, indiánky, vědecká fantastika) /  Abenteuerroman I (traditioneller Abenteuerroman - Robinsonaden, Indianer Bücher, wissenschaftliche Fantastik)

6. Dobrodružný román II (moderní romány pro děti a mládež - tvorba Ericha Kästnera a/versus tvorba současných autorů, fantasy) / Abenteurerroman II (moderne Kinderromane von Erich Kästner, Kinder- und Jugendromane im 20. und 21. Jahrhundert, Fantasy)

7. Problémově orientovaná próza pro mládež/ Problemorientiertes Jugendbuch

8. Téma druhé světové války v LPDM / Das Thema des 2. Weltkriegs und Holocaustthema in der Kinder- und Jugendliteratur

Course completion requirements - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (28.01.2023)

Portfolio (s. Kursunterlagen im MOODLE-System)

Lektüreliste (1 Gattung - ein Titel)

Pflichtlektüre: Struwwelpeter, KHM-Auswahl, 1 beliebiger Roman von E. Kästner (Abenteuerroman aus dem 20. Jahrhundert), ein beliebiges Werk von O. Preußler und M. Ende (Kinderroman mit den Märchenromanen oder Fantasy), ein realitätsbezogener Roman (A. Steinhöfel - Rico, Oskar und....., W. Herrndorf: Tschick), ein Buch mit dem Thema des 2. Weltkrieges

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html