SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of the German Language III - OPNG4G032A
Title: Didaktika německého jazyka III
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
The course deals with the didactics of non-linguistic disciplines with a balanced focus on the didactics of reality and literature. It represents the superstructure of language didactics, it perceives language as a representative of culture in the broader and narrower sense of the word. The aim of the course is to introduce students to the issues of teaching the realities of German-speaking countries and German-written literature. The goal is the acquisition of basic methodological procedures suitable for mediating and consolidating knowledge from the field of realities and linguistic realities so that students can implement the requirement of forming sociocultural and intercultural competence in practice. Achieving these competencies is also the goal of the literary didactic part of the course, which also strives to create a qualitatively new attitude in the target and own literature. The aim is to present literature as one of the sources of knowledge, pointing out the importance of semiotics. The content of the course includes the following topics: A) The concept of reality and different approaches to the concept of this field. History of realities in foreign language teaching. The role of reality in the contemporary teaching of foreign languages ​​- eg the issue of stereotypes and prejudices. Analysis of textbook sets from the point of view of realities - sets of criteria. Formation of sociocultural and intercultural competence through activity-oriented teaching. The use of ICT in the teaching of realism. B) Close cross-subject relationship between reality and literature. C) Literary education as part of teaching a foreign language. Theory of literature and "literary history" in foreign language teaching. The issue of the canon of texts. Specific features of a literary text in relation to language and culture. Work with a literary text. "Classical analysis of the text" versus the activity-oriented character of working with the text. Working with a literary text in regular teaching units versus literary projects. Peculiarities of working with lyric, epic and drama. Literary education and drama pedagogy. Working with film. Use of other arts when working with literature.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 90
Zakončení Z+Zk
Počet přidělených kreditů  3
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 1
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 11 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 9 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)

BUČKOVÁ,T. Interkulturmní didaktika cizojazyčné literatury. Se zaměřením na německy psanou iteraturu a zřetelem k tématu 2. světové války. Praha: Karolinum, PedF UK, 2022.

BIECHELE, M.; PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BISCHOF, M.; KESSLING, V.; KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D.; HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M.; ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811.

WIEIERLACHER, A.; BOGNER, A. Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

ABRAHAM, Ulf; KEPSER, Matthis. Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5.

ALTMAYER, Claus. Kultur als Hypertext. Zur Theorie und Praxis der Kulturwissenschaft im Fach Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicum, 2004. ISBN 3-89129-418-2.

BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

Materiály z webových stránek Tamary Bučkové

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na výuce (80 %)

- plnění průběžných úkolů

 

 

Požadavky ke zkoušce:

- prezentace projektu zaměřeného na didaktiku reálií 

- didaktizace zvoleného tématu z literatury (prezentace na skupinovém kolokviu; struktura prezentace: představení tématu literárního, písňového textu či jiného textu vztahujícího se k literatuře), argumenty pro výběr textu, náměty pro práci s textem, vypracovaný příklad jednoho cvičení s praktickou ukázkou)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

A) Didaktika reálií

  • Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru (9.10., 16.10.)
  • Historie reálií v cizojazyčném vyučování (23.10.)
  • Role reálií v současné výuce cizím jazykům – např. problematika stereotypů a předsudků (27.11.)
  • Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií – soubory kritérií (4.12.)
  • Formování sociokulturní a interkulturní komunikační kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Využití ICT ve výuce reálií (11.12., 18.12.)

B) Úzký mezipředmětový vztah reálií a literatury.

C) Didaktika literatury

  • Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku.
  • Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.
  • Problematika kánonu textů.
  • Specifické rysy literárního textu ve vztahu k jazyku a kultuře.
  • Práce s literárním textem.
  • "Klasická analýza textu" versus činnostně-orientovaný charakter práce s textem.
  • Práce s literárním textem v běžných vyučovacích jednotkách versus literární projekty.
  • Zvláštnosti práce s lyrikou, epikou a dramatem.
  • Literární výchova a dramapedagogika.
  • Práce s filmem. Využití dalších umění při práci s literaturou.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html