SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous practice in German at elementary school with reflection - OPNG4G023A
Title: Souvislá praxe z německého jazyka na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 32 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Dagmar Švermová (31.01.2022)
In connection with Listening practice in German with reflection in IB focused on observations in German language lessons at primary schools, grammar schools and secondary vocational schools, students of the follow-up master's degree program in Continuous German practice at elementary school with reflection in addition to 10 observations will also 12 individual outputs in the approbation subject German language at faculty primary schools, or at schools cooperating with PedF UK. In the preparatory seminars, students were taught in various educational programs (eg CLIL program, extended German teaching - DSD I program, bilingual teaching) and with curricular documents of schools of various specializations and founders (state schools, private schools, church schools, including schools with foreign founder). The task of continuous pedagogical practice is to acquaint students with schools that reach the language level in German from A1 to B1 +, to show ways of working with younger and older school-age pupils, from audio-oral teaching in the 1st year to the project German Language Diploma I in 8. year of elementary school. The team of experienced German speakers will provide practicing students with both methodological guidance in preparing for the lessons and a practical analysis of individual outputs in order to introduce students to the current practice of schools.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
Celková časová zátěž studenta 120
Zakončení Z
Přidělené kredity 4
Přímá výuka
Cvičení: 1
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 120 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (23.01.2024)

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy : Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. 

STARÝ, K., CHVÁL, M., LAUFKOVÁ V. Hodnocení pro učení. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Dagmar Švermová (31.01.2022)

Studenti budou v prvním týdnu hospitovat u uvádějícího učitele, vykonávat asistentskou činnost (oprava sešitů, písemných prací, dozorů apod.). Seznámí se blíže s kolektivem tříd, kde budou v dalším týdnu vyučovat. Ve druhém týdnu studenti absolvují samostatné výstupy a rozbory odučených hodin. Povedou si dokumentaci o hospitační a vyučovací činnosti (hospitační a rozborové listy jsou k dispozici v „manuálu“).

Obsahem Souvislé pedagogické praxe je rovněž účast na školních a mimoškolních akcích (pedagogické rady, rodičovské schůzky, kulturní akce školy, exkurze), o kterých si povedou záznam.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (10.01.2024)

-        účast na průběžných reflexích a následně na závěrečné reflexi

-        ohodnocení studenta garantem předmětu (hospitace s rozborem hodiny)

-        písemné ohodnocení uvádějícím vyučujícím (přístup studenta k povinnostem dle příslušných kritérií - viz Směrnice)

-        zpracování portfolia (osnova a pokyny jsou studentům k dispozici - viz studijní opora „manuál“), přílohou budou hospitační archy, rozborové listy a certifikát o proškolení 

-        portfolio je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams či v tištěné podobě do 10. 6. 2024

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html