SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
German listening practice with reflection - OPNG4G013A
Title: Náslechová praxe z německého jazyka s reflexí
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 18 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (12.09.2022)
The aim of the subject is to start field-specific practical training of students at the beginning of their studies. Listening practice is therefore included in the first semester of the follow-up master's degree, and students thus have the opportunity to familiarize themselves with a specific educational environment at a primary or secondary school before their own continuous practice. The subject consists in the implementation of six hours of listening sessions in the teaching of the German language at school, where students follow the progress of the lessons using observation forms and assigned tasks and in the subsequent reflection for six hours, which takes place already in a standard study environment under the guidance of the teacher. The reflection is also expected to include the participation of selected invited experts from practice - teachers with whom the practice took place. In order to fulfill the output from the listening practice, students compile portfolios documenting the activities carried out within the course.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (12.09.2022)
Celková časová zátěž studenta 60,0
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
Přímá výuka
Cvičení: 0
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 40 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (20.08.2019)

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVA, M. Učitel a příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy : Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (16.06.2023)

Absolvování praxe probíhá v souladu s podmínkami určenými směrnicí. K zápočtu je nutno předložit portfolio s potvrzením o absolvování praxe na příslušné škole. Bližší informace obdrží studenti na prvním semináři.

Zakončení předmětu: zápočet

-       100% účast studenta na náslechové praxi (absenci je nutné nahradit po domluvě)

-       odevzdání portfolia studenta – (záznamový a podpisový arch dokládající počet navštívených hodin, seznam aktivit a hodin slouží k doložení rozsahu, záznamy vybraných hospitací, sebereflexe, vlastní poznatky;

-       účast na povinných reflexi v termínu –  průběžné reflexe + 1 závěrečná reflexe jsou povinné;

-       splnění dalších úkolů zadaných vyučujícím praxe nebo fakultním učitelem;

-       zpracování a předložení všech požadovaných materiálů (např. záznamy z hospitací, seznam prostudované odborné literatury a pedagogické dokumentace, záznamy z jednání předmětové komise, záznamy z dalších aktivit a akcí, do kterých se student zapojil) – pokud je relevantní.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html