SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of the German language I - OPNG4G012A
Title: Didaktika německého jazyka I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 18 / 18 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German, Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Mgr. Markéta Přádná
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)
The aim of the course is to develop the knowledge base of subject didactics, ie knowledge of the system of basic didactic knowledge and the ability to orientate in complex issues of content and the process of teaching and learning. On the basis of knowledge of the areas of goal setting, communication competence and planning, students will get acquainted with the basic principles of language acquisition, both in theoretical and practical level. Samples of video recordings (also from students 'practice) and their reflections support students' development of the ability to see specific aspects of teaching, problematic situations, but also to ask questions and critically analyze and evaluate their own and other people's experiences. Subsequent micro-outputs of students, including their self-assessment and evaluation, support the development of the ability to set goals, plan, implement and evaluate their own teaching and the teaching of others. The content of the course includes topics: lesson, planning and preparation of lessons. Acquisition of language resources: grammar, vocabulary, audio and graphic aspects of the German language. Positive effect of transfer, possibilities of interference elimination in German language teaching.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 150,0 hodin
Odpovídající množství kreditů 5
Přidělené kredity 5
Zakončení Z
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 50 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 13 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 30 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-210-4433-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. LINGUODIDAKTIK DEUTSCH ALS FREMDSPRACHE - AUSGEWÄHLTE THEMEN (SPRACHLICHE MITTEL). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-130-2.https://cuni.futurebooks.cz/book/linguodidaktik-deutsch-als-fremdsprache-ausgewahlte-themen-sprachliche-mittel/?/obalka/ 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)

Témata:

Vyučovací hodina, plánování a příprava vyučovací hodiny (18.10.).

Osvojování jazykových prostředků: gramatika (1.11.)

Osvojování jazykových prostředků: slovní zásoba (15.11.)

Osvojování jazykových prostředků: zvuková stránka německého jazyka (29.11.)

Osvojování jazykových prostředků: grafická stránka německého jazyka (13.12.)

Pozitivní vliv transferu, možnosti eliminace interference při výuce německého jazyka (3.1.)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)

Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba splnit zápočet:

- aktivní účast na seminářích (80 % docházka)

- průběžné plnění úkolů

- vypracování seminární práce - příprava na 3 vyučovací hodiny se zohledněním znalostí jazykových prostředků

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html