SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literature for children and youth - OPNG3G041A
Title: Literatura pro děti a mládež
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 3 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.
PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
The content of the course consists of theoretical foundations and a genre map of literature for children and youth (LPDM), which is approached from the perspective of the ontogeny of reading using an anthropological aspect that opens the way to literary texts primarily intended for children and older readers. The perspective of pedagogy and partly didactics of VCJ is also taken into account, as well as the filmic treatment of selected works and work with new media. The aim of the course is to provide students with a basic orientation in the field, with an emphasis on the intercultural aspects of reception, and to provide suggestions for the possible use of the acquired knowledge in teaching practice. The topics of the course are: the position of LPDM within the generally understood notion of literature, comparison of literary scientific views on LPDM in the Czech Republic and in German-speaking countries; specificity and function of LPDM; genre spectrum of LPDM with regard to intercultural aspects of reception. century (Christian Morgenstern, Ernst Jandl), poetry as a literary mirror of the customs and traditions of culture; b) fairy tale - characteristics, stratification of the genre (Brothers Grimm); c) traditional adventure novel (Robinson Crusoe, books with Indian themes, science fiction - Joachim Heinrich Campe, David Wyss, Karl May); d) development trends in prose for children since the beginning of the 20th century, the 20th century, the 20th century and the 20th century. (d) developments in children's literature: stories grounded in reality (Erich Kästner and/or the work of contemporary authors - Andreas Steinhöfel), stories with fairy tale and fantasy motifs (Otfried Preußler, Christine Nöstlinger); (d) literature for young people: changing paradigms at the turn of the 1960s and 1970s. (Peter Härtling, Renate Welsh, Jutta Treiber, Gudrun Pausewang, Mirjam Pressler), contemporary prose (Thomas Bach, Wolfgang Herrndorf), stories with a past theme (reflection of World War II - Mirjam Pressler); e) fantasy (Kirsten Boie, Michael Ende, Cornelia Funke, James Krüss); g) Contemporary comics.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v oboru s důrazem na interkulturní aspekty recepce a přinést podněty k možnému využití nabytých znalostí i v učitelské praxi.

Cílem předmětu je přiblížit komparativní pohled na německy psanou a českou LPDM (ověření formou rozhovoru při zkoušce).

Cílem je osvojení paradigmat žánrů (ověření prostřednictvím vypracování vybraných úkolů do závěrečného portfolia – viz podklady umístěné v systému MOODLE).

Cílem je získání osobní čtenářské zkušenosti a její reflexe (ověření vypracováním čtenářských záznamů pěti vybraných titulů povinné četby do závěrečného portfolia). Do těchto záznamů bude zahrnut i aspekt práce s LPDM ve výuce němčiny jako cizího jazyka.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Garant prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
   
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Zk
   
Přímá výuka 12 hodin
Přednášky: 1
Cvičení: 0
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 17 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 12 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

CORNEJO, R., ARNOLD, H., ZEIDLER, H. B. Deutschprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3.

EWERS, H.-H. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur. Mit einer Auswahlbibliograhie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 3-8252-2124-5.

SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien: Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9.

LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren: Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4.

MAIER, K. E. Jugendliteratur: Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn: Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5.

WEINKAUFF, G., von GLASENAPP, G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn: Verlag Ferdinand Schöningh, 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7.

WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Weimar-Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 20022. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar-Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 2008. ISBN 978-3-426-01980-6

Requirements to the exam - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

1. Staatsexamen Fragen aus dem Gebiet der KJL

2. Präsentation eines beliebigen Kinder- oder Jugendbuchs

Prüfungsform: Kolloquium

Syllabus - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

1. Unterschiedliche KJL-Definitionen; Kinderliteratur und/versus Jugendliteratur

2. Bilderbuch und Kinderlyrik

3. Märchen I (Volksmärchen, Gattung Grimm)

4. Märchen II (Kunstmärchen, Kinderromane mit den Märchen- und Fantasiemotiven)

5. Abenteuerroman I (traditioneller Abenteuerroman - Robinsonaden, Indianer Bücher, wissenschaftliche Fantastik)

6. Abenteurerroman II (moderne Kinderromane von Erich Kästner, Kinder- und Jugendromane im 20. und 21. Jahrhundert, Fantasy)

7. Problemorientiertes Jugendbuch

8. Das Thema des 2. Weltkriegs und Holocaustthema in der Kinder- und Jugendliteratur

Course completion requirements - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Portfolio (s. Kursunterlagen im MOODLE-System)

Lektüreliste (1 Gattung - ein Titel)

Pflichtlektüre: Struwwelpeter, KHM-Auswahl, 1 beliebiger Roman von E. Kästner (Abenteuerroman aus dem 20. Jahrhundert), ein beliebiges Werk von O. Preußler und M. Ende (Kinderroman mit den Märchenromanen oder Fantasy), ein realitätsbezogener Roman (A. Steinhöfel - Rico, Oskar und....., W. Herrndorf: Tschick), ein Buch mit dem Thema des 2. Weltkrieges

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html