Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
The content of the course consists of theoretical foundations and a genre map of literature for children and youth (LPDM), which is approached from the perspective of the ontogeny of reading using an anthropological aspect that opens the way to literary texts primarily intended for children and older readers. The perspective of pedagogy and partly didactics of VCJ is also taken into account, as well as the filmic treatment of selected works and work with new media. The aim of the course is to provide students with a basic orientation in the field, with an emphasis on the intercultural aspects of reception, and to provide suggestions for the possible use of the acquired knowledge in teaching practice. The topics of the course are: the position of LPDM within the generally understood notion of literature, comparison of literary scientific views on LPDM in the Czech Republic and in German-speaking countries; specificity and function of LPDM; genre spectrum of LPDM with regard to intercultural aspects of reception. century (Christian Morgenstern, Ernst Jandl), poetry as a literary mirror of the customs and traditions of culture; b) fairy tale - characteristics, stratification of the genre (Brothers Grimm); c) traditional adventure novel (Robinson Crusoe, books with Indian themes, science fiction - Joachim Heinrich Campe, David Wyss, Karl May); d) development trends in prose for children since the beginning of the 20th century, the 20th century, the 20th century and the 20th century. (d) developments in children's literature: stories grounded in reality (Erich Kästner and/or the work of contemporary authors - Andreas Steinhöfel), stories with fairy tale and fantasy motifs (Otfried Preußler, Christine Nöstlinger); (d) literature for young people: changing paradigms at the turn of the 1960s and 1970s. (Peter Härtling, Renate Welsh, Jutta Treiber, Gudrun Pausewang, Mirjam Pressler), contemporary prose (Thomas Bach, Wolfgang Herrndorf), stories with a past theme (reflection of World War II - Mirjam Pressler); e) fantasy (Kirsten Boie, Michael Ende, Cornelia Funke, James Krüss); g) Contemporary comics.
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Obsah kursu tvoří teoretické základy a žánrová mapa literatury pro děti a mládež (LPDM), k nimž je přistupováno z pohledu ontogeneze čtenářství s využitím antropologického aspektu, který otevírá cestu k literárním textům primárně určeným dětem a také starším čtenářům. Zohledněn je tak pohled pedagogiky a částečně didaktiky VCJ. Stranou nezůstává ani filmové zpracování vybraných děl a práce s novými médii. Cílem kursu je poskytnou studentům základní orientaci v oboru s důrazem na interkulturní aspekty recepce a přinést podněty k možnému využití nabytých znalostí i v učitelské praxi. Témata kursu jsou: postavení LPDM uvnitř všeobecně chápaného pojmu literatura, komparace literárněvědného nahlížení na LPDM v ČR a v německojazyčných zemích; specifičnost a funkce LPDM; žánrové spektrum LPDM se zřetelem k interkulturním aspektům recepce: a) poezie pro děti - tradiční díla (Heinrich Hoffmann, Wilhelm Busch), autoři 20. a 21. století (Christian Morgenstern, Ernst Jandl), poezie jako literární zrcadlo zvyků a tradic kultury; b) pohádka - charakteristiky, stratifikace žánru (bratři Grimmové); c) tradiční dobrodružný román (robinsonády, knížky s indiánskou tematikou, vědecká fantastika - Joachim Heinrich Campe, David Wyss, Karl May); d) vývojové trendy v próze pro děti od začátku 20. století: příběhy zakotvené v realitě: Erich Kästner a/vs. tvorba současných autorů - Andreas Steinhöfel), příběhy s pohádkovými a fantazijními motivy (Otfried Preußler, Christine Nöstlinger); d) literatura pro mládež: proměna paradigmat na přelomu 60. a 70. let 20. století (Peter Härtling, Renate Welsh, Jutta Treiber, Gudrun Pausewang, Mirjam Pressler), současná próza (Thomas Bach, Wolfgang Herrndorf), příběhy s tématem minulosti (odraz 2. světové války - Mirjam Pressler); e) fantasy (Kirsten Boie, Michael Ende, Cornelia Funke, James Krüss); g) Současný comics.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v oboru s důrazem na interkulturní aspekty recepce a přinést podněty k možnému využití nabytých znalostí i v učitelské praxi.
Cílem předmětu je přiblížit komparativní pohled na německy psanou a českou LPDM (ověření formou rozhovoru při zkoušce).
Cílem je osvojení paradigmat žánrů (ověření prostřednictvím vypracování vybraných úkolů do závěrečného portfolia – viz podklady umístěné v systému MOODLE).
Cílem je získání osobní čtenářské zkušenosti a její reflexe (ověření vypracováním čtenářských záznamů pěti vybraných titulů povinné četby do závěrečného portfolia). Do těchto záznamů bude zahrnut i aspekt práce s LPDM ve výuce němčiny jako cizího jazyka.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Název předmětu
Literatura pro děti a mládež
Garant
prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Celková časová zátěž studenta
90,0
Přidělené kredity
3
Zakončení
Zk
Přímá výuka
12 hodin
Přednášky:
1
Cvičení:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
17 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
6 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
12 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
30 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
CORNEJO, R., ARNOLD, H., ZEIDLER, H. B. Deutschprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3.
EWERS, H.-H. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur. Mit einer Auswahlbibliograhie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 3-8252-2124-5.
SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien: Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9.
LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren: Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4.
MAIER, K. E. Jugendliteratur: Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn: Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5.
WEINKAUFF, G., von GLASENAPP, G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn: Verlag Ferdinand Schöningh, 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7.
WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Weimar-Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 20022. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar-Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 2008. ISBN 978-3-426-01980-6
Requirements to the exam - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
1. Staatsexamen Fragen aus dem Gebiet der KJL
2. Präsentation eines beliebigen Kinder- oder Jugendbuchs
Prüfungsform: Kolloquium
Syllabus - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
6. Abenteurerroman II (moderne Kinderromane von Erich Kästner, Kinder- und Jugendromane im 20. und 21. Jahrhundert, Fantasy)
7. Problemorientiertes Jugendbuch
8. Das Thema des 2. Weltkriegs und Holocaustthema in der Kinder- und Jugendliteratur
Course completion requirements - German
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Portfolio (s. Kursunterlagen im MOODLE-System)
Lektüreliste (1 Gattung - ein Titel)
Pflichtlektüre: Struwwelpeter, KHM-Auswahl, 1 beliebiger Roman von E. Kästner (Abenteuerroman aus dem 20. Jahrhundert), ein beliebiges Werk von O. Preußler und M. Ende (Kinderroman mit den Märchenromanen oder Fantasy), ein realitätsbezogener Roman (A. Steinhöfel - Rico, Oskar und....., W. Herrndorf: Tschick), ein Buch mit dem Thema des 2. Weltkrieges