SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Interactive media in foreign language teaching - OPNG3G035B
Title: Interaktivní média ve VCJ
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (03.10.2022)
The subject is focused on the possibilities of using a specific type of didactic means - interactive media. Students will acquire relevant knowledge and competences that will help them implement interactive media in their future German language teaching. Students work specifically with interactive whiteboards and tablets in connection with other technical means. The course content includes the following topics: Interactive whiteboards, possibilities of use in VCJ, software support. Principles and methods of working with interactive whiteboards in VCJ. Creation of learning objects for presentation on an interactive whiteboard in German language classes. Tablets, types, possibilities of use, software support. Didactic materials for tablets. Work with applications and productive work with tablets. Benefits and limitations of using interactive media. An essential component of the subject will be the practical creation of teaching objects for the acquisition of speech skills and, above all, language resources. Teaching in the SmartClass classroom environment.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (03.10.2022)

Celková časová zátěž studenta

60

Přidělené kredity

2

 

Přímá výuka

 

Přednášky:

0

Cvičení:

1

 

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

 

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

60

Samostudium literatury (za semestr)

 

Práce se studijními materiály (za semestr)

 

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

16

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

 

Příprava na zápočet

20

Příprava na zkoušku a zkouška

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (06.06.2023)

ALEXANDER, C. A case study of English language teaching using the Internet in Intercollege’s language laboratory. The International Journal of Technology, Knowledge and Society. 2007 (3), 1-15.

BLÁHOVÁ, J. Inovativní a tradiční použití ICT ve výuce německého jazyka. Pedagogická orientace. Olomouc: Československá pedagogická společnost, 2010, 20(2): 77-92. ISSN 1211-4669.

BOTLÍK, Tomáš. Modern multimedia language labs in foreign language teaching. In Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 788-792). Online, The Netherlands: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020. Dostupné z: https://www.learntechlib.org/primary/p/217459/.

BUŠOVÁ, L.. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura. 2009/201060(1): 31-34. ISSN 0009-0786.

ČERNÝ, M. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8662-3.

DOSTÁL, J. Interaktivní tabule – významný přínos pro vzdělávání. Časopis Česká škola [on-line]. Vydává Computer Press. Publikováno 28. 4. 2009. ISSN 1213-6018.

GREENFIELD, S. Změna myšlení: Jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0450-4.

HARTMANOVÁ, J. Kam směřuješ, interaktivito? Moderní vyučování: časopis na podporu rozvoje škol. 2012,18(2): 16-17. ISSN 1211-6858.

HUBATKA, M. Zkušenosti s multimediální interaktivní výukou. Moderní vyučování: Časopis pro nové programy v českém základním školství, 2007,13(5): 25. ISSN 1211-6858.

MORAVEC, J. Tablety ve výuce základních škol: zkušenosti ze zahraničí. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 139(3): 17-20. ISSN 0323-0449.

PELCOVÁ, Š. Tablety ve školství – žáky baví, učitele motivují. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2013, 21(26): 5. ISSN 0862-9641.

SLAVÍČEK, V. Jak se osvědčily tablety. Rodina a škola. Praha: SPN, 2013.60(18): 18.

ŠŤÁSTKOVÁ, Z. Žáci českých škol zkoušejí tablety místo učebnic. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2012, 20(37): 5. ISSN 0862-9641.

ŠVANCAR, R. Pro a proti interaktivním tabulím. Učitelské noviny. Praha: Ministerstvo školství, věd a umění, 2012, 115(16): 14-15. ISSN 0139-5718.

HAUSNER, M. a kol. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, 2007. 72 s. ISBN 978-80-903897-0-0.

VANDERPLANK, Robert. Deja vu? A decade of research on language laboratories, television and video in language learning. Cambridge University Press, 2009. 978-1-4503-4655-9.

Doporučené zdroje:

Časopis Cizí jazyky - vybrané články - zprávy, výměna zkušeností, aktuality

https://clanky.rvp.cz/

https://www.veskole.cz/clanky/

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (06.06.2023)

Témata:

  • Moderní trendy ve výuce cizích jazyků v prostředí ICT - adaptivní učení, gamifikace, microlearning, konektivismus apod.
  • Interaktivní tabule, možnosti využití ve VCJ, softwarová podpora, zásady a způsoby práce.
  • Vybrané aplikace a nástroje - ActionBound, BookWidgets, Edpuzzle, Genially, Mentimetr a další.
  • Interaktivní učebnice německého jazyka.
  • ClassVR - virtuální a rozšířená realita ve výuce cizího jazyka.
  • Tablety/iPady, druhy, možnosti využití, softwarová podpora. Didaktické materiály pro tablety.
  • Práce s aplikacemi a produktivní práce s tablety, mobilními telefony. Principy práce BYOD.
  • Vybrané online aplice a informační zdroje pro učitele německého jazyka.
  • Přínosy a omezení při používání interaktivních médií.
  • Výuka v prostředí učebny SmartClass.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (03.10.2022)

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na seminářích

- tvorba průběžných úkolů (zkoušení aplikací a technologií v praxi)

- vytvoření výukových materiálů pro osvojování řečových dovedností a především jazykových prostředků na ZŠ či SŠ nebo výuka jedné vyučovací hodiny na SŠ za využití multimediálních technologií dle konzultace s vyučujícím

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html