SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
German language and communication in education - OPNG3G034B
Title: Německý jazyk a komunikace ve výuce
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 12 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D. (11.09.2022)
The aim of the course is to develop students' ability to communicate with pupils and students in German. Students practise basic phrases at different stages of the lesson and in different educational situations. The phrases are practised in micro-performances which are recorded by a video camera and then analysed, including error analysis. Phrases from the following areas will be practiced: phases for the beginning, progress and end of the lesson. Phrases for organizational instructions - classroom layout, time organization. Organisation of pupils' activities. Phrases for practising language resources and speaking skills. Phrases for positive motivation of pupils - praise, encouragement, admonition. Phrases for examining and testing pupils. Phrases for assigning homework. Phrases for pupil-teacher communication.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (12.09.2022)
Celková časová zátěž studenta 40,0
Odpovídající množství kreditů 2
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 16 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (30.05.2020)

SCHART, Michael, LEGUTKE, Michael. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung München: Klett-Langenscheidt, 2012.  ISBN 978_31_260_6522_1.

ENDE, Karin, GROTJAHN, Rüdiger, KLEPPIN, Karin, MOHR, Imke. Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Klett-Langenscheidt, 2012.  ISBN 978_31_260_6523_8.

KAUFMANN, Susan, ZEHNDER, Erich, VANDERHEIDEN, Elisabeth, FRANK, Winfried (Hrsg.) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 4 – Zielgruppenorientiertes Arbeiten: Lernen lernen – Konfliktmanagement – Alphabetisierung – Berufsorientierung – Umgang mit Fossilisierung u.a.  Ismaning: Hueber, ISBN 978-3-19-131751-5.

KAUFMANN, Susan, ZEHNDER, Erich, VANDERHEIDEN, Elisabeth, FRANK, Winfried (Hrsg.) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 2 – Didaktik. Methodik.  Ismaning: Hueber, ISBN 978-3-19-111751-1.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D. (13.09.2023)

Kurs je rozčleněn do osmi tematických bloků.

13. 10. Zahájení a ukončení vyučovací hodiny
20. 10. Motivace žáků a pochvala, pokárání žáků
27. 10. práce s učebnicí a rozvíjení klíčových komunikativních dovedností žáků
1. 12. práce ve dvojicích a skupinové aktivity žáků
8. 12. Hry ve výuce1
15. 12. Hry ve výuce2
22. 12. Média ve výuce1

2024

5. 1. Shrnutí obsahu kursu

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D. (11.09.2022)
Studenti se aktivně účastní výuky a připravují a presentují domácí úkoly.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html