SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Literature for Children and Youth - OPNG3G033B
Title: Didaktika literatury pro děti a mládež
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (11.09.2022)
The course focuses on the theoretical presentation of selected didactic methods and on working with specific genres and works of literature for children and youth. The aim of the course is to convey individual methodological procedures for working with authentic and didactically adapted literary texts. The content of the course is based on the LPDM "genre basket" (working with poetry, picture books, fairy tales, children's novels, young adult novels) and includes didactic adaptation of works by traditional and contemporary authors. The emphasis is primarily on the development of reading competence (the problem of reading works and the skill of literary reading), taking into account literary competence (literary cognition). The aspect of comparison and interculturality (German-language LPDM perceived through the eyes of a Czech-speaking reader, intercultural aspects of reception) is not left aside.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy práce s textem na základě praktických příkladů.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

PŘÍPRAVA NA VÝUKU

Příprava na 1 cvičení 20minut

Samostudium literatury (ze semestr) 6 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin

PLNĚNÍ PŘEDMĚTU

Příprava na zápočet 8 hodin

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

BUČKOVÁ, Tamara. Interkulturní didaktika cizojazyčné literatury: kontexty a perspektivy. Se zaměřením na německy psnaou literaturu pro děti a mládež a se zřetelem k tématu 2. světové války. Praha: Univerzita Karlova, PedF UK, 2020. ISBN 9788076031838.

EDER, Ulrike (Hg.)a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a.Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276.

EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Narr (= Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1998. ISBN 3-8233-5296-2.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

LENČOVÁ, Ivica. Phantasieland Lesen 1. Phantasienland Lesen 2 : metodicko-didaktická príručka pre učiteľa k integrovaným učebniciam literárneho čítania pre žiakov 1. a 2. stupňa základných škôl a osemročných gymnázií. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Príroda, 2009. CD ROM. ISBN 978-80-07-01689-7.

MAIER, K.E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5.

O’SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

14.10. Práce s poezií

21.10. Práce s obrázkovou knížkou, komiksem

2.12. Práce s pohádkou (pohádkovými příběhy)

9.12. Práce s dobrodružným románem

16.12. Práce s literární předlohou a filmem (na příkladu románu Nekonečný příběh od Michaela Endeho)

6.1. Ohlédnutí za kurzem

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

Aktivní účast na semináři.

Kurz bude uzavřen formou kolokvia. Prezentace vlastní didaktické adaptace literárního díla na základě vlastního výběru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html